MoneyView over Kifid-ORV-uitspraak: consument kon veel besparen

BKR: Ondanks kredietregistratie nog steeds lening mogelijk
© Pixabay

Consumenten die begin deze eeuw een overlijdensriscoverzekering hadden afgesloten, konden veel premie besparen als zij in de afgelopen jaren waren overgestapt naar een andere verzekeraar.

Tot die conclusie komt onderzoeksbureau MoneyView na een doorrekening van de inmiddels bekende uitspraak van het Kifid over een ORV-zaak. Uit de berekeningen blijkt dat het verschil fors kan oplopen. Afhankelijk van het moment van overstappen zou een gezonde veertiger (man) vele duizenden euro’s kunnen besparen, tot bijna elf duizend aan toe. Ook voor een rokende man had het goedkoper gekund, signaleert MoneyView. Klanten moeten wel rekening houden met advies- en oversluitkosten.

Vrouwen
Voor vrouwelijke polishouders ligt het gecompliceerder, mede door het feit dat in 2012 de premies genderneutraal werden. Wanneer een vrouwelijke veertiger voor 2012 was overgestapt, was dit inderdaad voordeliger geweest, maximaal zevenduizend euro. Maar als de vrouw na 2012 nog een keer zou zijn gewisseld, dan was het financiële effect juist nadelig geweest door de wettelijke aanpassing.

Gezond / niet gezond
MoneyView benadrukt dat de premies in het onderzoek uitsluitend gelden voor gezonde mensen. De premie van een verzekerde kan bij het oversluiten van de verzekering veel hoger uitvallen als hij/zij in de afgelopen jaren (ernstig) ziek is geweest of bijvoorbeeld in gewicht is aangekomen, stelt het onderzoeksbureau. ‘Een veranderde gezondheidssituatie kan er zelfs toe leiden dat de nieuwe verzekering wordt geweigerd. Daarnaast geldt bij sommige verzekeraars dat klanten boven een bepaalde leeftijd standaard een medische keuring moeten ondergaan bij het afsluiten van de verzekering. Uit de keuring kan blijken dat de klant minder gezond is dan gedacht en dat de premie daardoor hoger uitvalt.’

In het rapport van MoneyView komt verder naar voren dat aan de jarenlange daling van de premie (-56%) in 2018 een einde is gekomen. Gemiddeld steeg de premie met bijna 5%. Een eenduidige reden is niet te geven, stelt het onderzoeksbureau. Aegon, ASR, Florius en Allianz verlaagden vorig jaar wel de premie.