Ook Athora schikt met claimorganisaties woekerpolissen

‘Recordvolumes’ bij Athora

In navolging van Allianz, A.S.R., Nationale-Nederlanden en Achmea, heeft nu ook Athora Netherlands een schikking bereikt in de woekerpolisaffaire. Het gaat om beleggingsverzekeringen van SRLEV N.V. (Reaal), Zwitserleven en hun rechtsvoorgangers: o.a. Europelife, SNS, TVM, Univé en Winterthur.

Athora Netherlands heeft de overeenkomst gesloten met Consumentenclaim, Vereniging Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. Het bedrijf reserveert hiervoor een bedrag van €70 miljoen. Dit bedrag is alleen voor klanten die zich gemeld hebben bij een van de claimorganisaties. Erbovenop wordt €25 miljoen beschikbaar gemaakt voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet aangesloten zijn en niet eerder compensatie hebben ontvangen.

Solvency-II-ratio daalt circa 6%

Voor de schikking neemt het bedrijf een voorziening van € 95 miljoen in het boekjaar 2023. De voorziening zal de Solvency-II-ratio eind 2023 met circa 6% verlagen.

De schikking ziet er hetzelfde uit als bij de andere verzekeringsmaatschappijen: alle bestaande juridische procedures worden stopgezet en er worden geen nieuwe procedures gestart door de belangenorganisaties. De overeenkomst wordt definitief als 90% van de aangesloten klanten akkoord gaat met het voorstel.

Athora Netherlands verwacht dat de afwikkeling nog zeker tot eind 2024 zal duren. De
schikking volgt op diverse maatregelen uit het verleden, waarbij Athora Netherlands naar eigen zeggen al een bedrag van circa € 400 miljoen heeft uitgetrokken voor compensaties.

De klanten ontvangen een individueel voorstel van de belangenorganisatie waarbij zij zijn aangesloten. Schrijnende gevallen en klanten die niet zijn aangesloten en niet eerder compensatie hebben ontvangen, kunnen zich aanmelden via de Reaal-website.

Laatste loodjes

De claimorganisaties zijn nu naar alle waarschijnlijkheid bezig met de laatste loodjes: met De Goudse en met Legal & General is een schikking in voorbereiding. Aanmelden door klanten bij De Goudse is al niet meer mogelijk. Dat doet vermoeden dat een overeenkomst nabij is.

Bron: Athora Netherlands, Woekerpolis.nl

GEEN REACTIES