Pas op met Microsoft, JustAnswer en aanbeveligen van Google

Een grote ergernis is wel het feit dat grote ondernemingen (ook de Overheid) op het gebied van de communicatie zo ongeveer het diepste dieptepunt hebben weten te vinden.
1) men is niet meer per email bereikbaar
2) Soms is het mogelijk een contactformulier in te vullen.
In dat geval wordt de afzender doorgaans geen kopie gezonden van het toegezonden contactformulier.
Het meezenden van bijlagen is doorgaans niet mogelijk. Soms kan een foto of pdf-document worden toegevoegd, maar het meezenden van een email of reeks emails, is volstrekt niet mogelijk.
3) Maar liever verkiest men het om de klant te verwijzen naar een Help-desk op internet
4) of nog erger : een Chat-robot waarmee niet op intelligente wijze te communiceren is.

Deze gang van zaken leidt overigens mede tot kansen voor fraudeurs en criminelen.
Een lezer overkwam het volgende met Microsoft:
Al geruime tijd is het niet mogelijk om via Outlook emails te verzenden vanaf de laptop.
Dan verschijnt dit bericht:

Als je het wachtwoord niet weet, kan je kiezen voor het herstellen van een wachtwoord:
Wachtwoord vergeten…
Het helpt allemaal niet.

Dus ZIGGO gebeld voor hulp.
Daar verwees naar het telefoonnummer van de Microsoft helpdesk

Vanzelfsprekend krijg je dan een ingesproken bericht te horen.
Bedankt dat u Microsoft heb gebeld.”
Vervolgens komt een bericht dat versneld wordt afgespeeld.
Daarna:
Gaat u akkoord met het feit dat dit gesprek mag worden opgenomen?”
Kies dan 1.
Dus voor 1 gekozen.
Hartelijk dank, dit gesprek wordt mogelijk opgenomen of beluisterd”.
“Voor thuisgebruikers: toets op 1
Dus 1 gekozen.
Kies voor 3
Ondersteuning is ONLINE gegaan… zo kunnen wij u sneller de hulp bieden die u nodig hebt”.
Kijk op de website : Help.Microsoft.com
Vervolgens wordt de verbinding verbroken

Dus dan maar de desbetreffende website bezocht:
Google Chrome helpt je meteen op weg naar de juist website:
help.microsoft.com live chat
En dan kom je op deze website:
Justanswer.com
En vervolgens gaat ene Pearl Wilson een gesprek met je aan:
Een euro betalen die men terug zal betalen, ter verificatie van het contact.
Niet ongebruikelijk.
Maar de creditcard blijkt geblokkeerd door de Rabobank.
Dat blijkt het geval te zijn zodra je de bank belt, want het gaat hier om internetfraude.
JustAnswer heeft namelijk niets van doen met Microsoft.
Het is een website die via Google wordt aangeboden onder het label van Microsoft.
En zou de Rabobank niet hebben ingegrepen, dan hadden deze criminelen maandelijks 45 euro hebben afgeschreven voor het lidmaatschap van hun dienstverlening.

Zou Microsoft gewoon een verbale dienstverlening hebben aangeboden, dan hadden zij meteen kunnen melden dat zij nooit om een wachtwoord vragen.
Dan hadden zij meteen kunnen melden hoe je van deze banner los kan komen.
Maar Microsoft laat iedereen maar zwemmen in een zee met hoge golven.
Microsoft heeft klaarblijkelijk ook geen aandacht voor deze praktijken en laat iedere keurige burger gewoon oplichten door JustAnswer of andere oplichters.
Ook Google valt hier veel te verwijten, want Google is laks met het verwijderen van  oplichters uit het internet aanbod. Dit moet hen toch al heel lang bekend zijn?

Indien zij niet in staat zijn dergelijke criminelen te weren van hun browser, dan zegt dat ook veel over de kwaliteit daarvan : nihil dus.

 

 

GEEN REACTIES