A.S.R. sluit finale overeenkomst met gedupeerden woekerpolissen

A.S.R. sluit finale overeenkomst met gedupeerden woekerpolissen
© matejtomazin0, Pixabay

A.S.R. heeft een akkoord bereikt met belangenorganisaties van gedupeerden in de woekerpolisaffaire. De verzekeraar trekt 250 miljoen euro uit om polishouders te compenseren en de belangenorganisaties stoppen hun collectieve procedures tegen A.S.R. en Aegon. De regeling gaat door wanneer 90 procent van de aangesloten polishouders met deze regeling akkoord is.

In totaal geldt de schikking voor bijna 300 verschillende productvarianten die in de loop der jaren door A.S.R. en het vorig jaar overgenomen Aegon zijn verkocht. Dat zijn overigens niet alleen de producten waarover nu collectieve procedures lopen. De vergoeding per polishouder zal variëren van minimaal enkele honderden euro’s tot in een enkel geval tienduizend euro of meer.

Praktische uitwerking

De regeling geldt alleen voor gedupeerden die zich hebben aangesloten bij één van de belangenorganisaties: Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. De komende maanden werken deze partijen de praktische uitvoering van de schikking verder uit. Daarna informeren zij de klanten persoonlijk over wat dit voor hen betekent.

Schrijnende gevallen

Bovenop de genoemde 250 euro die A.S.R. uittrekt voor de overeenkomst, treft de verzekeraar een extra voorziening van 50 miljoen euro voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten bij een belangenorganisatie en die niet eerder een vergoeding hebben gehad. Deze klanten kunnen zich vanaf 4 december rechtstreeks bij A.S.R. melden.

A.S.R. en Aegon hadden de afgelopen jaren al een aantal aanvullende maatregelen getroffen voor gedupeerden. In totaal is daar door beide verzekeraars al zo’n 2 miljard euro aan besteed. De nu gesloten overeenkomst en de getroffen voorziening hebben geen impact op het kapitaal- en dividendbeleid van A.S.R., meldt het bedrijf.

Verliespost

Met dit akkoord maakt A.S.R. een einde aan een lange periode van onzekerheid; niet alleen voor de gedupeerden, maar ook voor het bedrijf zelf. Een negatief vonnis van de rechter kan een verliespost van honderden miljoenen euro’s betekenen. Voor de continuïteit is het beter om zo’n bedrag zelf te reserveren, dan het van bovenaf opgelegd te krijgen.

Er lopen nog steeds collectieve procedures tegen grote verzekeraars. In september nog werd Nationale-Nederlanden in het ongelijk gesteld door de rechter. NN is echter in cassatie gegaan en is in de tussentijd niet van zins gedupeerden te compenseren.

Bewondering

Woordvoerders van de belangenorganisaties zijn stuk voor stuk trots en tevreden met het bereikte resultaat – na tien jaar procederen. In hun reacties klinkt bewondering door voor A.S.R.. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Dat een grote verzekeraar als A.S.R. nu met een vergoeding komt, biedt hoop. We roepen de resterende verzekeraars op dit voorbeeld te volgen.”

Pieter Lijesen, voorzitter van Stichting Woekerpolisproces: “Verzekeraars hebben vaak de mond vol van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar A.S.R. is de eerste grote verzekeraar die de daad bij het woord voegt en er niet voor kiest te wachten tot alle woekerpolishouders zijn overleden.”

Beleggers opgelucht

Beleggers zijn opgelucht: de beurskoers van A.S.R. steeg fors met 14 procent na het bekend worden van de schikking. De koers was in september, na de rechterlijke uitspraak tegen NN, juist onderuit gegaan.

De Consumentenbond meldt ten overvloede dat aanmelden voor de woekerpolisclaim met polissen van A.S.R. en Aegon bij de claimorganisaties niet meer mogelijk is. Consumenten met polissen van Nationale Nederlanden, Achmea, Reaal, de Goudse en andere verzekeraars kunnen dat nog wel. Met Allianz werd eerder een schikking bereikt.

Bron: A.S.R., Consumentenbond

Update 1-12-23

GEEN REACTIES