DNB waarschuwt banken voor ontevreden spaarders

DNB waarschuwt banken voor ontevreden spaarders
© Stevepb, Pixabay

Banken moeten ervoor waken dat spaarders, ontevreden over de geboden rente, uitwijken naar andere (buitenlandse) banken. Door digitalisering is vergelijking en overstappen een fluitje van een cent geworden. Dit kan leiden tot grotere vluchtigheid van deposito’s. Het kan banken noodzaken om hun rente toch (meer) te verhogen. En het vereist dat banken hun risicomanagement hierop aanpassen.

Deze waarschuwingen spreekt De Nederlandsche Bank uit in het deze week verschenen rapport ‘Banken in Beweging’. Nederlandse banken zijn financieel weerbaar, mede dankzij de gestegen rente, aldus DNB. Dat geeft ruimte om een stevige impuls te geven aan hun ambities op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en de strijd tegen het witwassen.

Tegelijkertijd kunnen toenemende concurrentie door digitalisering, een mogelijke verslechtering van het risicobeeld én die grotere vluchtigheid van spaardeposito’s, de rugwind doen omslaan in tegenwind. “Het is dan ook van belang dat banken hun eigen koers onderbouwd en verantwoord blijven kiezen, en zich daarbij steeds bewust zijn van de maatschappelijke verwachtingen over hun rol.”

Techbedrijven

DNB waarschuwt ook voor de concurrentie door techbedrijven. Deze hebben tot nu toe slechts een bescheiden impact op het verdienmodel van banken – ondanks dat sommige techbedrijven in segmenten van de betaalmarkt een dominante positie hebben ingenomen. Maar dat kan veranderen wanneer techpartijen zich ook op de spaar- en kredietmarkt gaan toeleggen.

Op de kredietmarkt spelen nog andere risico’s: het verkrappende monetaire beleid tot een daling van de kredietvraag leiden. En wanneer de terugbetaalcapaciteit van huishoudens en bedrijven onder druk komt te staan, kunnen de risico’s voor banken toenemen.

Digitalisering

Verdergaande digitalisering vergt dat banken blijven inspelen op veranderende klantwensen, maar ook op het beheersen van cyber- en uitbestedingsrisico’s en het borgen van de brede toegankelijkheid van bancaire dienstverlening. Klanten verwachten een steeds snellere en gebruiksvriendelijkere dienstverlening. Maar banken moeten ook de omvangrijke groep klanten blijven bedienen die moeite heeft met digitaal bankieren en betalen.

Speerpunten in toezicht

Tegelijkertijd met het bankenrapport verscheen het document ‘Toezicht in beeld 2023-2024’. Speerpunten in het DNB-toezicht worden:
– Implementatie van het nieuwe pensioenstelsel, met daarbij de beoordeling van overbruggingsplannen, de operationele voorbereiding van de transitie en de beoordeling van invaarbesluiten.
– Duurzaamheidsambities die financiële instellingen hebben uitgesproken, bijvoorbeeld de actieplannen die de ondertekenaars van het Klimaatcommitment in 2022 hebben gepubliceerd. Als deze onvoldoende worden nageleefd, kunnen ze een bron zijn van reputatie- en juridische risico’s, en zo een negatieve impact hebben op de soliditeit van een instelling. Tot nu toe lag bij duurzaamheidstoezicht de focus op klimaat- en milieurisico’s, de ‘E’ van ESG. In 2024 wil de toezichthouder ook naar sociale risico’s kijken, zoals mensenrechtenschendingen.
– Technologische vernieuwing, waaronder cyberweerbaarheid.
– Bestrijding van financieel-economische criminaliteit – witwassen, corruptie,
belastingcriminaliteit en financiering van terrorisme – blijft onverminderd in de belangstelling staan van DNB.

Bron: DNB

GEEN REACTIES