Premie-inkomen DELA groeit 6% naar €480 mln

Coöperatie DELA stopt samenwerking met intermediair

Uitvaartverzekeraar DELA realiseerde vorig jaar een verdere groei van de premieomzet en van het aantal verzekerden. De operationele winst liet daarentegen een daling zien.

Dat blijkt uit het zogeheten SFCR-rapport over 2019 dat de verzekeraar recentelijk heeft gepubliceerd. Het reguliere jaarverslag is nog niet beschikbaar. Het premie-inkomen van DELA steeg in 2019 met 6,5% naar 480 mln euro. Volgens de verzekeraar was er groei in alle productgroepen: uitvaart-, overlijdensrisico- en spaarverzekeringen. In Nederland was er een toename van bijna 4% naar 355 mln euro. Het aantal verzekerden groeide licht in Nederland, met 1,1% naar bijna 3,3 miljoen. Ook in België en Duitsland noteerde DELA groei.

Het operationeel resultaat kwam 4,2 mln euro lager uit, op 38,4 mln euro. Dit komt volgens DELA vooral door de kosten die samenhangen met ‘de grote veranderprogramma’s die een belangrijke basis leggen om de meest klantgerichte verzekeraar met optimale digitale ondersteuning te zijn’. Daarnaast is er extra budget voor marketingactiviteiten beschikbaar gesteld, geeft de verzekeraar aan. De nettowinst steeg wel spectaculair: van een verlies van 172 mln euro in 2018 naar een winst van 407 mln euro vorig jaar, in het bijzonder door hogere beleggingsresultaten.

Vorig jaar kondigde DELA de overname aan van concurrent Yarden, dat in zeer zwaar weer terecht was gekomen. Wanneer de overname door DNB wordt goedgekeurd krijgt DELA er ongeveer 1 mln verzekerden bij. De overname zou een negatief effect hebben op de vermogenspositie van de verzekeraar. De solvency 2-ratio zou zo’n veertig procentpunt lager uitkomen dan de 296% die DELA zonder Yarden heeft gerapporteerd per eind 2019. Dit is overigens nog steeds zeer comfortabel, wat onder meer het gevolg is van het winstdelingsbeleid van DELA. Bij een dalende solvabiliteit neemt de kans op winstdeling aan klanten af.

DELA geeft nog geen uitsluitsel over de financiële gevolgen van de corona-uitbraak. Wel heeft de verzekeraar eerder bekendgemaakt dat het aantal uitvaarten na de uitbraak fors hoger ligt dan normaal, in april zelfs twee maal zo hoog. Bovendien zijn vanwege de stringente eisen bij uitvaarten, de kosten per uitvaart waarschijnlijk hoger dan normaal. Om de uitvaarten waardig en zo persoonlijk mogelijk te maken, zijn er volgens een woordvoerder veel extra kosten gemaakt. ‘Denk aan de kosteloze livestreaming en de usbstick van de uitvaartdienst, maar ook aan het faciliteren van uitvaartverzorgers om hun werk op afstand te doen, de extra beschermende materialen die er nodig zijn bij het verzorgen van een overledenen en het inhuren van extra koelfaciliteiten. Daarnaast waren de openingstijden van onze crematoria en uitvaartcentra verruimd. Uitvaarten vonden plaats in de avonduren en in het weekend en zelfs op feestdagen.’

GEEN REACTIES