Impact coronacrisis op financieel adviseurs is beperkt

Impact coronacrisis op financieel adviseurs is beperkt

Financieel advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online pensioenbank Brand New Day, die keek naar de impact van de coronacrisis onder werkgevers, beleggende klanten en (pensioen)adviseurs. Wel is er een belangrijk verschil zichtbaar tussen pensioenadviseurs die bedrijven adviseren en financieel adviseurs die particulieren adviseren.

Pensioenadviseurs zien vaker een terugval van inkomsten dan financieel adviseurs: 61 tegenover 28 procent. Adviseurs zijn wel positief over de toekomst; slechts 5 procent van de pensioenadviseurs en 1 procent bij financieel adviseurs geven aan dat het voorbestaan van hun advieskantoor in gevaar komt.

Het onderzoek van Brand New Day werd eind april, begin mei gehouden onder 118 adviseurs m.b.t. tot PPI en 67 algemene adviseurs die over beleggingsfondsen adviseren (VO-adviseurs). Uit een onderzoek van de Pensioenorde, eerder deze maand, bleek dat bijna driekwart van de pensioenkantoren verwacht dat de kantooromzet al in het tweede kwartaal van 2020 lager zal uitkomen.

Dat veel pensioenadviseurs het momenteel zwaarder hebben, komt grotendeels doordat bedrijven in sectoren die geraakt worden door de coronacrisis, op dit moment terughoudend zijn met investeringen, aldus Brand New Day. Echter, 41 procent van de pensioenadviseurs verwacht dat ze in het vierde kwartaal van 2020 weer zaken kunnen doen zoals voor de crisis.

Financieel adviseurs hebben op dit moment beduidend minder last van de crisis en dat komt doordat veel particulieren dit moment aangrijpen om hun hypotheek onder de loep te nemen. Wellicht wordt dit deels ook gevoed door de lichte renteverhogingen van hypotheekverstrekkers.

Ook zien adviseurs kansen in de coronacrisis: 40 procent van de adviseurs benadert pro-actief klanten en leads en 44 procent van de adviseurs is bezig met het doorontwikkelen van hun propositie. “Wij zien slechts een beperkte terugval in offertes en aanvragen van klanten die begeleid worden door adviseurs en geloven dat de schade voor advieskantoren dus op korte termijn mee zal vallen. Ook proberen we onze businesspartners te ondersteunen waar we dat kunnen”, aldus Joost Tieland, Commercieel Manager van Brand New Day.

Om adviseurs te inspireren, organiseert Brand New Day een webinar met trendwatcher Mark Schipper op donderdag 28 mei om 12:00 uur. Mark Schipper is eigenaar en oprichter van Freshmark, een creatief bureau voor trendonderzoek en trendactivatie. Hij helpt organisaties met het anticiperen op morgen. In het webinar signaleert hij de uitdagingen voor adviseurs en blikt hij vooruit op de kansen en het veranderende speelveld.

Bron: Brand New Day

GEEN REACTIES