NN ‘robotiseert’ closed book-levenportefeuille

copyright Pixabay

Verzekeraar NN Group gaat de operationele processen van de Nederlandse closed book-levenportefeuilles volledig robotiseren.

De verzekeraar gaat dit doen met behulp van voorspellende analytische algoritmes, aldus NN Group in het donderdag verschenen jaarverslag. Op deze manier probeert Nationale-Nederlanden de kosten van deze portefeuille omlaag te krijgen, in lijn met de dalende omvang van de portefeuille zelf.

Gestolen waar
Een ander innovatief idee wordt bij de schadetak uitgerold. Op basis van big data en kunstmatige intelligentie gaat de schadedivisie gestolen goederen opsporen op het internet. Dit moet helpen om de claim ratio omlaag te krijgen. Wanneer het aantal claims van gestolen waar inderdaad substantieel lager is, kan dit volgens NN leiden tot lagere premies voor klanten.

Ohra
Verder meldt NN dat de digitale verwerking van claims bij Ohra, heeft geleid tot efficiëntere processen. Inmiddels wordt bij Ohra ongeveer de helft van alle claims digitaal ingediend en kunnen verzekerden de status van de claim online volgen. Dit heeft het aantal vragen over claimverwerking (als percentage van alle klantenvragen) doen afnemen van 29% naar 16%.

Tussenpersoon
In de digitale strategie van de verzekeraar wordt ook de intermediair betrokken. Met behulp van de zogeheten ‘next best actions’ (waarbij NN naar aanleiding van een vraag van een klant, deze klant een productsuggestie doet), wordt op het digitale intermediairplatform dit verder toegepast. Wanneer een klant naar de verzekeraar belt een vraag over een motorrijtuigenverzekering, krijgt de tussenpersoon dit op het platform te zien en kan het op basis van de next best action de klant een aanvullend voorstel doen.