‘Negatieve bijeffecten van provisieverbod evalueren’

Adfiz-voorzitter Wim Heeres

Bij de evaluatie van het provisieverbod in 2017 moet de politiek ook kijken naar een aantal negatieve bijeffecten van dit verbod. Dat stelt Adfiz-voorzitter Wim Heeres.

Zorgen

In zijn toespraak op de nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz benoemde Heeres een aantal in zijn ogen kwalijke gevolgen van het provisieverbod. Zo heeft hij zorgen over de risico’s van het financieel ‘doe-het-zelven’, waartoe veel consumenten in de laatste jaren zijn overgegaan. Ook het feit dat veel consumenten juist helemaal niks doen, bijvoorbeeld zzp-ers voor hun arbeidsongeschiktheid of pensioen, ziet Heeres als een groot probleem.

Marktwerking

Daarnaast signaleert de Adfiz-voorzitter dat klanten lang in bestaande producten blijven zitten omdat overstappen op korte termijn advies en dus geld kost, en pas daarna geld oplevert. Het is volgens Heeres de dood in de pot voor de marktwerking, aangezien de prikkel van aanbieders om bestaande producten concurrerend te houden verdwijnt.

Evaluatie

Deze bijeffecten moeten worden meegenomen in de evaluatie door de Minister, vindt Heeres. En er moeten oplossingen gevonden worden:  ‘Het zou in dit verband enorm helpen als we een model vinden, waarin het weer uit kan om ongevraagd te adviseren.

Distributie

In zijn toespraak hekelde Heeres verder de distributiestrategie van veel verzekeraars die volgens hem ‘niet eenduidig zijn’.  Daardoor ontstaat volgens Heeres onduidelijkheid in het onderscheid tussen rechtstreekse klanten aan de ene kant, en klanten via de adviseur aan de andere kant. ‘De keuze van de klant kan hierdoor in het geding komen, terwijl de overgrote meerderheid van onze klanten heel bewust voor ons heeft gekozen.

Belangrijk

Als verzekeraars zeggen zowel klanten als adviseurs belangrijk te vinden, kunnen verzekeraars niet anders dan de klantkeuze respecteren, stelt Heeres. Tegelijkertijd ziet de Adfiz-voorzitter dat verzekeraars massaal afscheid nemen van legacy in ICT en dat veel producten worden overgezet naar andere systemen. ‘Deze systemen houden niet altijd rekening houden met verschillen in klantbenadering. De klant kan hierdoor soms niet meer bediend worden zoals hij dat wenst.

Mix

De oplossing voor dit probleem ziet Heeres in een mix van digitale efficiency en persoonlijke empathie. Heeres ziet het succes hiervan nu al bij die verzekeraars die altijd duidelijk zijn blijven kiezen voor goede samenwerking met adviseurs. ‘Met de rest ga ik graag de dialoog aan, om te kijken waar het wringt in de samenwerking en hoe we dit kunnen oplossen. En laten we dan ook werk maken van de meest efficiënte digitale samenwerking, zodat we onze klanten lagere kosten en een kleinere foutkans kunnen geven.