AOV-markt daalt verder in 2014

Het aantal zelfstandigen met personeel daalt en de inkomensdruk bij zzp”ers neemt toe. Zelfstandigen met personeel hebben 2,5 zo vaak een AOV gesloten als zzp”ers.

Ondanks een verwachte verdere groei van het aantal zelfstandigen in 2014, daalt de markt voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV). De belangrijkste oorzaak daarvan is gelegen in het feit dat zowel het aantal AOV’s als de gemiddelde premie van een AOV in 2014 zullen dalen. Dit blijkt uit cijfers en analyses van Baken Adviesgroep.

De belangrijkste achterliggende reden voor de daling in het aantal AOV’s is een daling van de penetratiegraad. Deze daling is voornamelijk het gevolg van een daling van het aantal zelfstandigen met personeel en een toenemende inkomensdruk bij zelfstandigen. Zelfstandigen met personeel (circa 30% van de zelfstandigen) hebben 2,5 zo vaak een AOV gesloten als zzp’ers, zo blijkt uit het onderzoek dat onder zelfstandigen is gedaan, maar hun bedrijfsresultaten staan onder druk.

De verwachte daling van de gemiddelde premies is lastiger te modelleren. De drijvers die hieraan ten grondslag liggen zijn een toenemende schadelast, netto-premies als gevolg van het provisieverbod, het gebruik van vergelijkingsites, een stijging van de AOW gerechtigde leeftijd, de ontwikkeling van het gemiddeld inkomen en veranderingen in de productsamenstelling.

De gemiddelde Net Promoter Score (NPS), een indicator voor klantloyaliteit en groei, is bij AOV verzekeraars gedaald van -36 naar -53. Er zijn intussen dus meer klanten die hun verzekeraars niet aanbevelen aan collega-bedrijven dan klanten die hun verzekeraar daar wel aanbevelen. Ook het percentage klanten dat zijn of haar AOV verzekeraar wel eens heeft aanbevolen, is gedaald van 44% naar 35%.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er onder zelfstandigen een aantal segmenten onderscheiden kan worden, waarbinnen het risico op arbeidsongeschiktheid relatief hoog wordt ingeschat en ook de impact op hun inkomen, maar die toch geen AOV hebben gesloten. “Een goede propositie voor deze groepen kan een aantrekkelijke mogelijkheid vormen om het marktaandeel te vergroten”, aldus Laurens van Graafeiland van de Baken Adviesgroep. “Een andere interessante uitkomst is de toename van het switchgedrag. Er is een aanzienlijke groep zelfstandigen die overwegen de AOV op te zeggen. Tenslotte is de distributie via het bankkanaal en vergelijkingssites relatief sterk gegroeid.”

Meer informatie op dewebsite van Baken Adviesgroep