ABN AMRO: ‘Meeste bedrijfsgebouwen zijn onderverzekerd’

© barbaracascao, Pixabay

Bedrijfsgebouwen zijn door stijgende kosten en gewijzigde wettelijke eisen 20 tot 50 procent onderverzekerd bij herbouw. Dat zegt ABN AMRO Verzekeringen (AAV) na eigen onderzoek. AAV roept de verzekeringsmarkt op de voorwaarden in lijn te brengen met de huidige geldende wetgeving en verduurzamingsnormen.

De afgelopen jaren zorgden diverse ontwikkelingen voor stijgende kosten bij het bouw en herbouw. Zo moeten nieuwbouwprojecten voldoen aan het ‘Besluit bouwwerken leefomgeving’. Dat betekent bijvoorbeeld dat nieuwe gebouwen Bijna Energieneutraal gebouwd moeten worden (de zogeheten BENG-norm).

Kosten bouwmaterialen flink gestegen

Ook op andere gebieden, zoals brandveiligheid, zijn de wettelijke eisen aangescherpt. Daarnaast zijn door de inflatie en geopolitieke ontwikkelingen de kosten voor bouwmaterialen flink gestegen. Maar de verzekerde bedragen stegen meestal niet mee – buiten de standaard indexatie.

Deze ontwikkelingen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de herbouw van vooral oudere gebouwen na schade. Dat blijkt uit onderzoek dat AAV deed onder 20 zakelijke klanten – een afspiegeling van de portefeuille – in samenwerking met taxateur CED Taxaties & Inspecties.

Extra kosten kunnen leiden tot faillissement

Deze extra kosten kunnen, ondanks een eventuele verzekering, onbetaalbaar zijn en leiden tot faillissement. Verzekeraars bieden nu vaak een beperkte dekking voor verduurzaming en/of aanpassingen aan het pand vanwege wet- en regelgeving. Maar deze dekkingen zijn meestal te laag om het verschil te dichten, aldus het onderzoek.

AAV roept verzekeraars op de voorwaarden in lijn brengen met de huidige geldende normen. Zelf heeft AAV met haar intermediair en schadeverzekeraar al een oplossing ontwikkeld. Door een vernieuwde manier van taxeren worden de huidige kosten voor het ‘gebouw van de toekomst’ in kaart gebracht en verzekerd. De huidige landelijke wet- en regelgeving en eisen rondom duurzaam herbouwen zoals een warmtepomp, zonnepanelen, isolatie of duurzame fundering zijn daarbij geïntegreerd.

Bron: ABN AMRO Verzekeringen