(Findinet) VRKI juli 2012 voor alle beveiligingsbedrijven

Het CVV heeft de aanpassingen in de VRKI gepubliceerd. Dit document kan worden toegepast door alle beveiligingsbedrijven en niet meer alleen Borg beveiligingsbedrijven.

Dit voelt de Vereniging Europese Beveiligingsbedrijven (VEB) als een overwinning. VEB, huldigde als deelnemer aan de klankbordgroep VRKI al jaren het standpunt dat de VRKI een openbaar en neutraal document zou moeten zijn.

De VRKI (Verbeterde Risicoklasseindeling) juli 2012 sluit aan op een markt waarin verschillende partijen gebruikmaken van het instrument VRKI. De verwijzingen naar het certificatieschema BORG Beveiligingsbedrijf: 2005 zijn verwijderd. Daarnaast is een informatieve bijlage opgenomen over het belang van certificatie en het verschil tussen BORG en VEB. De attractiviteitslijst is niet gewijzigd.

De Verbeterde Risicoklassenindeling is een meetinstrument om het inbraakrisico van woningen, scholen en bedrijfspanden te bepalen. Aan de hand van het inbraakrisico kan vervolgens worden vastgesteld welk soort preventiemaatregelen getroffen moeten worden en van welke zwaarte die moeten zijn. De inbraakgevoeligheid van woningen wordt bepaald door de aanwezigheid van – voor inbrekers – attractieve zaken van de inboedel. De inbraakgevoeligheid van bedrijven wordt bepaald door de aanwezigheid van de soort attractieve goederen en inventaris, de (verzekerde) waarde ervan en onder welke omstandigheden de goederen aanwezig zijn, zoals voor eigen gebruik, in winkel/showroom of in een magazijn. In een zogenaamde beveiligingsmatrix wordt aangegeven welke beveiligingsmaatregelen er bij welke risicoklasse behoren.

De VRKI wordt beheerd door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Voor een goed beheer van de documenten maakt het CCV gebruik van het deskundigenpanel VRKI, waarin deskundigen van het Verbond van Verzekeraars, de Uneto-VNI, de Vereniging Europese Beveiligingsbedrijven, Certificatie-instellingen en het CCV zijn vertegenwoordigd.