NN Group neemt meerderheidsbelang in Heinenoord

NN neemt Heinenoord over

NN Group heeft bekend gemaakt dat het overeenstemming heeft bereikt met Qmulus Invest B.V. en AS Holding B.V. om voor een bedrag van EUR 176 miljoen een 70%-belang te nemen in Heinenoord, een Nederlands volmachtbedrijf, beursmakelaar en serviceprovider. Daarnaast zal NN de uitstaande schuld aan Heinenoord herfinancieren voor een bedrag van EUR 129 miljoen. De overeenkomst omvat een optiestructuur om binnen vier jaar, na afronding van de transactie, de resterende 30% van de aandelen door NN te laten overnemen.

Heinenoord is een van de grootste volmachtbedrijven en serviceproviders op de Nederlandse verzekeringsmarkt en verzorgt onder andere polisadministratie, acceptatiediensten en schadebehandeling. Het bedrijf groeit snel, zowel in omzet als in marge, en is actief als beursmakelaar en volmacht voor een breed scala aan schadeverzekeringen en verzekeraars, zowel voor het MKB als voor de particuliere markt. Heinenoord is tevens serviceprovider voor een uitgebreid netwerk van circa 500 zelfstandige adviseurs. Het bedrijf zal naar verwachting in 2023 ongeveer EUR 25 miljoen bijdragen aan het genereren van werkkapitaal van NN. De verwachting is dat dit bedrag in de komende jaren aanzienlijk zal groeien.

David Knibbe, CEO NN Group: ‘NN gelooft sterk in de toekomst van de intermediaire adviesmarkt en de toegevoegde waarde die verzekeringsadvies heeft voor klanten. Het overgrote deel van de verkoop van schadeverzekeringen verloopt via het intermediaire kanaal. De verzekeringsmarkt verandert snel met nieuwe klantproposities, consolidatie in distributie, digitalisering en het groeiende belang van volmachten en serviceproviders, die een breed scala aan verzekeringsdiensten aanbieden. Aangezien Heinenoord een actieve rol speelt in de waardeketen tussen klanten, traditionele adviseurs en verzekeraars, versterkt deze overname onze distributiemogelijkheden en onze leidende positie in de Nederlandse schademarkt. NN zet zich in voor de voortzetting van de succesvolle strategie van Heinenoord om door te groeien naar een top 5 positie in Nederland. Heinenoord behoudt haar onafhankelijke positie als volmacht en blijft zich inzetten voor haar bestaande klantrelaties en partnerschappen.’

Bij de afronding zal NN een financiële verplichting opnemen van ongeveer EUR 85 miljoen in verband met de optionele verwerving van de resterende 30% van de aandelen. De transactie, inclusief de optie op de resterende aandelen, zal naar verwachting een negatief effect op de Solvency II-ratio van NN hebben van circa 4%-punt. De transactie heeft een hoog eencijferig rendement op de investering en zal worden gefinancierd uit bestaande kasmiddelen. Het dividendbeleid en het aandeleninkoopprogramma van NN worden niet beïnvloed.

De overname is onder voorwaarde van goedkeuring van toezichthouders en mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting eind 2021 worden afgerond.