Twijfels bij pensioenuitvoerders over haalbaarheid deadline Pensioenwet

© Alexandra_Koch, Pixabay

Is de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel, die volgens de Wet toekomst pensioenen (Wtp) per 1 januari 2028 voltooid moet zijn, op tijd klaar? Ruim 70% van de pensioenuitvoeringsorganisaties die deelnamen aan een onderzoek van adviesbureau Eraneos denkt van niet.

Eraneos (voorheen Quint) bevroeg 22 pensioenuitvoeringsorganisaties en zelfadministrerende fondsen naar hun verwachtingen over de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Meer dan 70% van hen twijfelt aan de overgang van de koplopers naar het nieuwe stelsel per 1 januari 2025.

De deadline voor invaren door pensioenuitvoerders, werkgevers en vakbonden is al een jaar opgeschoven, van 1 januari 2027 naar 1 januari 2028. Maar de respondenten zien grote uitdagingen in de praktische uitvoering en de IT-infrastructuur. De complexiteit van de processen en de afhankelijkheid van technologische oplossingen verdienen speciale aandacht. De respondenten houden dan ook rekening met een mogelijk uitstel van de uiteindelijke deadline van 1 januari 2028 voor de volledige implementatie van het nieuwe stelsel.

‘Uitdagingen aanzienlijk maar niet onoverkomelijk’

“De uitdagingen die we momenteel in de pensioensector ervaren zijn aanzienlijk, maar niet onoverkomelijk”, aldus Arno IJmker, partner en verantwoordelijk voor de pensioensector bij Eraneos. “Het vereist een heldere focus, gezamenlijke inspanning en vooral een open dialoog tussen alle betrokken partijen om deze overgang soepel en succesvol te laten verlopen. We staan op een kritiek punt waar proactiviteit en aanpassingsvermogen essentieel zullen zijn voor de toekomst van onze pensioenen.”

Bron: Eraneos