Non-bancaire financiering maakt groeispurt

© Quang Nguyen Vinh, Pexels

De totale waarde van non-bancaire financiering is in 2023 met 27% gegroeid tot € 5.148 miljard. Van alle mkb financieringen tot € 1 miljoen is 36% in 2023 non-bancair verstrekt.

De meest opvallende groei werd waargenomen in financieringen tussen € 50.000 en € 250.000, leenbedragen waarvoor banken doorgaans geen interesse hebben. Vooral direct lending en factoring (financieringsvorm waarbij een bedrijf zijn facturen verkoopt aan een factoringmaatschappij om zo direct liquiditeit te verkrijgen) tonen significante groei.

Dat meldt de Stichting MKB financiering in het rapport ‘Met veerkracht naar voorspoed’, dat is aangeboden aan Menno Snel, door Minister Adriaansens benoemd als speciale gezant voor mkb-financiering.

Grotere bedragen

Daarbij moet gezegd worden dat over de gehele linie het aantal financieringen minder hard gestegen is dan het volume van de verstrekkingen. Er zijn dus grotere bedragen geleend.

Stichting MKB Financiering benadrukt het belang van non-bancaire financiering voor herstel van MKB-bedrijven, die nog steeds de economische gevolgen van de COVID-19-pandemie ondervinden. Voor 2024 wordt een verdere groei voorspeld van 12%. Daarmee blijft non-bancaire financiering essentieel voor het MKB, vooral bij het ondersteunen van duurzame en maatschappelijk verantwoorde investeringen.

Vrouwen

De Stichting steunt verder een initiatief om financiering beter toegankelijk te maken voor vrouwelijke ondernemers. Slechts 18% van de non-bancaire financieringen in 2023 is verstrekt aan vrouwelijke ondernemers. En 16% van de financieringen ging naar ondernemers met een niet-westerse achtergrond.

Bron: Stichting MKB Financiering