‘Gebruik big data veroorzaakt stijging premie woonhuisverzekeringen’

'Gebruik big data veroorzaakt stijging premie woonhuisverzekeringen'
© Pixabay

De Consumentenbond ontvangt ‘opvallend veel klachten’ over forse premieverhogingen van woonhuisverzekeringen. Een van de oorzaken is de samenwerking die steeds meer verzekeraars aangaan met big data-bureau Infofolio.

Consumenten melden premiestijgingen van tientallen procenten. Zo verhoogde Nationale-Nederlanden bij een klant de premie van zijn woonhuisverzekering na 3 jaar met 30%. Reden: de herbouwwaarde van zijn huis lag volgens Infofolio maar liefst €130.000 hoger dan eerder berekend. De premie was al die tijd wel ‘geïndexeerd’ (jaarlijkse premiestijging van 2%), juist om onderverzekering tegen te gaan.

Openbare informatie
Infofolio berekent de waarde van de inboedel en herbouw van een huis aan de hand van openbare informatie, zoals bouwjaar en type woning, de plaatselijke WOZ-waardes en actuele bouwkosten. Het bureau bezichtigt de woning niet zelf en stelt geen vragen aan de verzekerde.

Steeds meer verzekeraars werken samen met big data-bureau Infofolio en passen op basis van de gegevens de premies aan. De Consumentenbond vraagt zich af of verzekeraars die data niet als excuus gebruiken om hun premies te kunnen verhogen.

Fouten
Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat er soms fouten zitten in de berekening van Infofolio. Bijvoorbeeld dat het aantal kubieke meters van een woning niet klopt of dat Infofolio uitgaat van een hoekhuis in plaats van een rijtjeshuis. De bond adviseert verzekerden de gegevens goed te controleren en fouten te melden, zodat de verzekeraar een premieverhoging (deels) kan terugdraaien. Overstappen naar een andere verzekeraar is ook een mogelijkheid. De aangehaalde klant wiens premie bij Nationale Nederlanden met 30% steeg, is overgestapt naar Centraal Beheer ‘voor pakweg de helft van de premie’.

Van inventarislijst tot big data
In het verleden maakten consumenten zelf een schatting van de waarde van hun huis en spullen voor een inboedelverzekering. Deze tijdrovende inventarislijst wordt alleen nog geaccepteerd door Klaverblad en ZLM, meldt de Consumentenbond. De meeste verzekeraars zijn overgestapt op de inboedelwaardemeter en herbouwwaardemeter, waarbij de verzekerde alleen een vragenlijst hoeft in te vullen. De bigdata-methode is de volgende stap. De verzekerde hoeft niks meer te doen voor een garantie tegen onderverzekering, maar betaalt voor dit comfort wel een hogere premie.

Bron: Consumentenbond

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES