Sociale media verdubbelen gevolgen reputatieschade voor aandeelhouderswaarde

Sociale media verdubbelen gevolgen reputatieschade voor aandeelhouderswaarde
© Pixabay

De gevolgen van reputatieschade van bedrijven op hun aandelenkoersen is sinds de introductie van sociale media verdubbeld. In de nasleep van een crisis, zoals een cyberaanval, blijken de grootte van een bedrijf en de kracht van zijn reputatie nog maar weinig bescherming te bieden tegen het verlies van koerswaarde.

Dit blijkt uit een rapport van risico- en verzekeringsadviseur Aon en Pentland Analytics. De studie ‘2018 Reputation Risk in the Cyber Age’ omvat een analyse van 125 reputatie-issues uit het afgelopen decennium en de impact hiervan op de waarde van aandelen in de loop van het volgende jaar.

Verwachtingen bijstellen
In tijden van crisis gebruiken beleggers vaak informatie over een bedrijf die op sociale media wordt gedeeld. Hiermee stellen zij hun verwachtingen over de in de toekomst verwachte cashflow van dat bedrijf bij. Dit kan de aandelenprijs positief of negatief beïnvloeden. De aandelenkoers kan volgens het rapport stijgen met 20% of dalen met meer dan 30%, afhankelijk van de acties van het management in de onmiddellijke nasleep van een crisis en de ‘risk readiness’ van een organisatie. Deze impact is twee maal zo groot als in 2000, toen sociale media nog nauwelijks invloed hadden.

Reputatieschade is toprisico
Het risico op reputatieschade staat de afgelopen tien jaar in de top van de Global Risk Management Survey van Aon. “Hoewel er meer bewustzijn is voor het belang van risk management en er betere hulpmiddelen beschikbaar zijn, blijven reputatierisico’s één van de grootste zorgen voor corporate executives,” zegt Alex van den Doel, managing director van Aon’s Global Risk Consulting. “Inzicht in toprisico’s en crisisscenario’s en adequaat issue- en crisismanagement kunnen de impact van reputatie-issues aanzienlijk beperken. De mate en snelheid waarmee bedrijven herstellen na een groot incident geven aan hoe weerbaar een bedrijf is, de zogenaamde ‘organisational resilience’. Dit onderwerp staat steeds hoger op de agenda’s in de boardroom.”

Bepalende factoren
Uit de analyse blijkt dat drie factoren bepalend zijn voor een succesvol herstel van een reputatie-issue:
1. Crisiscommunicatie moet snel en waar nodig wereldwijd worden opgepakt
2. De perceptie dat een organisatie eerlijk en transparant is, is essentieel
3. Het nemen van actieve maatschappelijke verantwoordelijkheid is van cruciaal belang

“Nieuwe technologieën als robotica, kunstmatige intelligentie en bionica vereisen een constante waakzaamheid op de reputatie van een organisatie,” zegt Dr. Deborah Pretty, oprichter van Pentland Analytics. “Het wordt voor mensen steeds eenvoudiger, goedkoper en sneller mogelijk om nieuws te verspreiden.”

Het onderzoek naar de impact van crises op aandeelhouderswaarde werd voor het eerst uitgevoerd door Pretty in 1993 en opnieuw in 2000, voordat sociale media actieve invloed hadden. De eerdere onderzoeken richtten zich op de mate waarin bedrijven kunnen herstellen van crises en de financiële reputatieschade. De 2018-versie van de studie besteedt speciale aandacht aan zowel de groei in het gebruik van sociale media als de waarde-impact van cyberaanvallen.

Bron: Aon

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES