Ger Jaarsma: twijfel over einddatum invaren is niet aan de orde

© De Pensioenfederatie

Het is “logisch en verstandig” dat sommige voorop lopende pensioenfondsen hun overgangsdatum naar het nieuwe pensioenstelsel opschuiven. Zo reageert Pensioenfederatie-voorzitter Ger Jaarsma op actuele berichtgeving over uitstel bij de koplopers. Maar “twijfel over de einddatum van 1 januari is niet aan de orde”.

Gisteren meldde adviesbureau Eraneos na eigen onderzoek dat een aanzienlijk aantal pensioenfondsen twijfelt of de uiterste deadline van het invaren in het nieuwe systeem, conform de Wet toekomst pensioenen, wel gehaald zal worden. Wat Jaarsma betreft kan er geen sprake zijn van uitstel.

‘Werken met man en macht’

“Invoering van de nieuwe pensioenwet (Wtp) is voor de hele pensioensector een groot en vooral nieuw proces. Pensioenfondsen, uitvoerders, sociale partners en toezichthouders werken eraan met man en macht. Maar we moeten soms op elkaar wachten en we komen samen nieuwe vragen tegen.”

Rust en ruimte zijn de eerste vereisten voor deze hele operatie, benadrukt hij. “Het gaat om de pensioenen van miljoenen Nederlanders, dus zorgvuldigheid moet bij pensioen altijd vóór snelheid gaan. Het zou mooi, maar wel heel bijzonder zijn als deze grote operatie vanaf het begin helemaal geolied zou verlopen.”

‘Na beginfase zal het vlotter gaan’

Sommige koplopers – vaak kleine fondsen – schuiven nu een half of heel jaar op, naar 1 juli 2025 of 1 januari 2026. “Hoe dan ook leren ze veel van deze eerste fase. Als koepelorganisatie zorgen wij ervoor dat de lessen gedeeld worden met andere fondsen, zowel met koplopers als met fondsen die later overgaan. We zien dat alle verschillende partijen er positief in zitten en dat ze van elkaar en met elkaar leren. Na deze beginfase zal het steeds vlotter gaan”, verwacht hij.

‘Geen one-size-fits-all’

Maar ook dan gaat het niet automatisch: “Want fondsen zijn verschillend, alle besturen en sociale partners moeten per sector of bedrijf steeds weer kijken hoe hun regelingen meegaan naar de toekomst, hoe ze de verschillende groepen werknemers, ex-werknemers, gepensioneerden en nabestaanden behandelen. Het is dus geen one-size-fits-all.

“We trekken in deze grote operatie samen op, ook met de toezichthouders. Van achterbanraadpleging tot en met datakwaliteit moet alles goed uitgevoerd worden. Zo zorgen we samen voor zekerheid over het pensioen van 13 miljoen Nederlanders.”