FOCWA stelt vragen bij directe schadeafhandeling

De directe verzekering, die per 1 juli wordt ingevoerd, wekt gemengde gevoelens bij de leden van de FOCWA, de branchevereniging van carrosseriebedrijven. Een deel van de schadeherstelbedrijven vindt het positief dat de klant nu sneller en beter wordt gefaciliteerd. Een ander deel vreest een grotere machtspositie voor verzekeraars. Dit blijkt uit een webinar dat de FOCWA onlangs voor haar leden organiseerde over de directe verzekering.

Verder moet er een aantal praktische vraagstukken worden opgelost. De ruim veertig bedrijven die deelnamen aan het webinar plaatsten vraagtekens bij de uitwerking van de directe schadeafhandeling in de praktijk. Zoals afspraken met betrekking tot vervangend vervoer, stallingskosten, vergoedingen van expertisekosten en de rol van de dealer in dit proces.

Begin november maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de weg vrij voor de directe schadeafhandeling. Volgens het Verbond van Verzekeraars moet dit nieuwe concept de schade die anderen hebben aangebracht, sneller en makkelijker kunnen afhandelen. Nu moeten consumenten met een WA-verzekering schade vaak zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Straks kunnen ze ook bij de eigen verzekeraar terecht en verhalen verzekeraars de aan de klant uitgekeerde schade onderling. Als onderdeel van de keten ondervinden ook schadeherstellers gevolgen van deze nieuwe vorm van verzekeren.

Voordat een groot deel van de verzekeraars deze nieuwe dienst op 1 juli 2021 gaat aanbieden, dienen er volgens de FOCWA-leden dus een aantal problemen te worden verholpen. De brancheorganisatie gaat in de komende periode het gesprek aan met het Verbond van Verzekeraars en individuele opdrachtgevers om aandacht te vragen voor deze punten.

Bron: FOCWA