Financiële sector beperkt geraakt door CSDDD, Verbond reageert teleurgesteld

© Bru-nO, Pixabay

Dit jaar wordt de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) van kracht, de Europese richtlijn met verplichtingen op het gebied van duurzaam ondernemen. Voor de financiële sector worden alleen upstream-activiteiten in de richtlijn opgenomen, blijkt uit het voorlopige akkoord van de Raad van Europa en het Europees Parlement. Een ‘duurzame due-diligence procedure’ van klanten is niet aan de orde. Het verbond van Verzekeraars reageert teleurgesteld.

De termen upstream en downstream zijn gangbaar binnen de (maak)industrie om aan te geven welke producten en diensten een bedrijf inkoopt van toeleveranciers, zoals software, kantoorartikelen, catering (upstream), en welke eigen producten en diensten het bedrijf verkoopt aan afnemers en eindgebruikers, zoals verzekeringen en advies (downstream).

‘Gemiste kans’

Het Verbond noemt het een gemiste kans dat de financiële sector niet als geheel is opgenomen in de richtlijn. “Wij hebben hier meerdere malen voor gepleit, omdat dit zorgt voor een gelijk Europees speelveld. Daarnaast vinden we dat de financiële sector een grote verantwoordelijkheid heeft om duurzaam en verantwoord te investeren”, aldus het Verbond. Het akkoord zoals het er nu ligt heeft tot gevolg dat de financiële sector nauwelijks wordt geraakt door de CSDDD.

Herzieningsclausule

De richtlijn bevat wel een herzieningsclausule. Hiermee houdt de Commissie de optie open om de sector, op basis van een impact assessment, toch een plek te geven binnen de richtlijn. Wanneer die herziening wordt uitgevoerd, is niet duidelijk. Het Verbond blijft hierover in gesprek met Europarlementariërs en andere stakeholders. Ook om te blijven pleiten voor opname van de hele financiële sector in de richtlijn. Overigens hebben Nederlandse verzekeraars zich als institutionele beleggers al in 2018 via het IMVO-convenant verbonden aan duurzame due-diligence procedures.

Over de CSDDD

De CSDDD vereist dat bedrijven transparanter worden over hun impact op mensenrechten en milieu. Het is een begeleidende wet bij de EU-richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en een onderdeel van de Green Deal van de EU, de strategie van de Europese Unie om haar economie duurzamer te maken.

Uiterlijk in 2026 moet de CSDDD door de lidstaten zijn omgezet in nationale wetgeving. Op dat moment zal de richtlijn van toepassing zijn op de grote EU-bedrijven. Het gaat dan om bedrijven met meer dan 500 werknemers en een netto wereldwijde omzet van meer dan €150 miljoen. Daarnaast vallen bedrijven eronder met meer dan 250 werknemers in hoog-risicosectoren – welke dit zijn, moet de Commissie nog vaststellen. Vanaf 2029 vallen ook niet-Europese bedrijven onder de richtlijn, als zij een netto-omzet binnen de EU hebben behaald van meer dan €150 miljoen.

Klimaattransitieplannen

De financiële sector krijgt zoals gezegd geen duurzame due-diligence procedure van klanten, maar valt wel onder een andere verplichting uit de CSDDD: grote bedrijven dienen klimaattransitieplannen op te stellen, in lijn met de CSRD. Via deze plannen wordt duidelijk wat de daadwerkelijke en potentiële negatieve impact is van Europese bedrijven op milieu en mensenrechten. Ook de variabele beloning voor bestuurders maakt er deel van uit. Deze verplichting lijkt overigens op het vrijwillige Klimaatcommitment dat (grote en middelgrote) verzekeraars in 2019 afsloten.

Vervolg

De Raad en het Europees Parlement moeten het voorlopige akkoord nog bekrachtigen om de CSDDD formeel aan te nemen. Tegelijkertijd wordt er de komende maand onderhandeld over diverse onderwerpen, waaronder de inhoud van de herzieningsclausule. Naar verwachting is de volledige tekst in februari/maart klaar en wordt er in april gestemd over het akkoord.

Bron: Verbond van Verzekeraars