Ook NN schikt met claimorganisaties woekerpolissen

Ook NN schikt met claimorganisaties woekerpolissen
© NN Group

Nationale Nederlanden heeft een definitieve schikking getroffen met de belangenorganisaties in de woekerpolisaffaire. Met de schikkingsovereenkomst, die lijkt op die van A.S.R., is een totaalbedrag van ruim € 360 miljoen gemoeid. Alle juridische procedures worden stopgezet.

Gisteravond maakte de verzekeraar bekend dat er een overeenkomst gesloten is met belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. De overeenkomst betreft de beleggingsverzekeringen die in Nederland zijn verkocht door Nationale-Nederlanden, inclusief Delta Lloyd en ABN AMRO Levensverzekering. Met de schikking komt er een einde aan een meer dan tien jaar durende juridische strijd tussen NN en de verenigde woekerpolisklanten.

‘Boek sluiten’

De verzekeraar heeft een voorziening genomen van ongeveer € 360 miljoen over het vierde kwartaal van 2023. Daarvan is € 60 miljoen voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten bij een van de belangenorganisaties en die niet eerder een compensatie hebben ontvangen. Aanvullend is een bedrag van ongeveer € 20 miljoen beschikbaar voor deze klanten als restant van een voorziening in verband met Tegemoetkomingsregelingen uit 2008.

‘We hebben de kritiek dat bepaalde producten niet aan de verwachtingen van onze klanten hebben voldaan serieus genomen. We zijn dan ook blij dat we kunnen aankondigen dat we een finale schikkingsovereenkomst met de belangenorganisaties hebben gesloten’, aldus David Knibbe, CEO van NN Group. ‘Met deze schikking bieden we duidelijkheid aan onze klanten en kunnen we eindelijk dit boek sluiten.’

‘Tijd voor andere verzekeraars om in beweging te komen’

De vertegenwoordigers van de claimclubs zijn tevreden. Ab Flipse, voorzitter Vereniging Woekerpolis: ‘Na eerdere schikkingen met Allianz en A.S.R. is dit de derde schikking die we hebben weten te bereiken. Een prachtig resultaat dat zeker ook te danken is aan de positieve uitspraken in onze rechtszaken tegen Aegon (A.S.R) en NN in september vorig jaar. Wat ons betreft is dit ook de tijd voor andere verzekeraars die woekerpolissen verkochten om in beweging te komen.’

‘Gesprekken tot diep in de nacht’

Ook Pieter Lijesen, Stichting Woekerpolisproces is blij: ‘De onderhandelingen met NN waren soms moeilijk en gesprekken gingen tijdens de feestdagen en vaak tot diep in de nacht door. Maar we hebben bereikt waar we voor staan, namelijk een regeling waar we trots op zijn. Het doet recht aan de schade die deelnemers hebben geleden. Ik ben vooral blij dat de deelnemers die op leeftijd zijn toch nog tijdig een compensatie ontvangen.’

Doorbraak

De uitspraak in hoger beroep van 26 september vorig jaar heeft de zaken in beweging gezet. Nationale-Nederlanden ging aanvankelijk in cassatie tegen de uitspraak. Maar voor A.S.R., dat de beurskoers na dit vonnis fors zag dalen, was het aanleiding om in gesprek te gaan met de claimorganisaties, met als resultaat de schikking van eind november. Nationale-Nederlanden, dat ook met koersverliezen kampte, werd gaandeweg door aandeelhouders steeds meer onder druk gezet om een doorbraak te bewerkstelligen. Na het positieve resultaat van A.S.R. nam NN eveneens contact op met de claimorganisaties.

Individueel voorstel

De tegemoetkoming per polishouder bedraagt minimaal €500 en kan in een enkel geval oplopen tot meer dan tienduizend euro. Na afronding van de details voor de uitvoering van de schikkingsovereenkomst ontvangen klanten een individueel voorstel van NN via de belangenorganisatie waarbij zij zijn aangesloten.

Wanneer ten minste 90% van deze klanten akkoord gaat met hun voorstel, wordt de algehele overeenkomst definitief. De verzekeraar verwacht dat dit proces tot en met eind van het jaar zal duren.

De schikkingsovereenkomst volgt op eerdere maatregelen die NN zegt te hebben genomen in het belang van haar klanten ter waarde van in totaal circa € 1 miljard. Zoals de genoemde Tegemoetkomingsregelingen uit 2008. Klanten met vragen, die niet zijn aangesloten bij een van de belangenorganisaties kunnen vanaf vandaag contact opnemen met het bedrijf.

GEEN REACTIES