Voorzitter Verbond: vermijd premiedifferentiatie oude en nieuwe klanten

Voorzitter Verbond: vermijd premiedifferentiatie oude en nieuwe klanten
© Verbond van Verzekeraars

Tjeerd Bosklopper, voorzitter van het Verbond van Verzekeraars, riep tijdens de algemene ledenvergadering van vorige week de verzekeraars op om nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet goed uitlegbaar zijn, moeten worden vermeden.

Volgens Bosklopper is premiedifferentiatie tussen oude en nieuwe klanten al langer onderwerp van gesprek in het bestuur van het Verbond, onder meer naar aanleiding van eerdere onderzoeken naar ‘pricewalking’ in Groot-Brittannië. “We hebben op dit moment geen indicatie dat er op dit vlak zaken fout gaan, maar we moeten borgen dat dat zo blijft.”

Volgens Bosklopper ontbreekt de ruimte om dit in zelfregulering vast te leggen. “We mogen geen afspraken met elkaar maken over het premiebeleid. Daarom zijn wij voorstander van een actief beleid van de toezichthouder AFM op dit punt.”

Menselijke maat

Bosklopper stond ook stil bij het belang van het hanteren van de menselijke maat in de omgang met klanten. “We moeten voorkomen dat mensen in onze geautomatiseerde processen van de band vallen omdat we onvoldoende oog hebben voor hun specifieke omstandigheden. Het moet handen en voeten krijgen. Het is niet iets vrijblijvends of voor de goede sier. We hebben bij het toeslagenschandaal gezien wat er gebeurt als je onvoldoende rekening houdt met de menselijke maat.”

Bron: Verbond van Verzekeraars

GEEN REACTIES