Echtpaar geeft doorgeknipte pas en pincode af; ING moet schade vergoeden

Echtpaar geeft doorgeknipte pas en pincode af; ING moet schade vergoeden
© Mohamed Hassan, Pixabay

Een echtpaar dat een doorgeknipte bankpas, mét pincode, afgeeft aan iemand die zich voordoet als DHL-koerier, is niet grof nalatig geweest. ING Bank moet de schade à € 5.495 vergoeden.

Dat concludeert de Geschillencommissie van het Kifid in een zaak die het echtpaar tegen de bank had aangespannen. Het echtpaar, dat bij ING een bank- en een spaarrekening heeft, is in de zomer van 2021 slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude.

Telefoongesprek

Op een middag worden zij gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van een andere bank. In de loop van het telefoongesprek zegt de man echter dat hij ook gemachtigd is om namens ING op te treden. Het echtpaar laat zich overhalen om het programma AnyDesk op hun computer te installeren, waardoor de fraudeur kan meekijken op de computer. Op aangeven van de fraudeur geven de man en vrouw vervolgens hun bankpas en pincode af aan iemand die zich voordoet als DHL-koerier. De bankpas hebben zij eerst doorgeknipt.

Diezelfde middag weet de fraudeur met de doorgeknipte bankpas en pincode binnen een halfuur vijfmaal contant geld op te nemen, voor in totaal € 5.495. Het echtpaar vraagt de bank om vergoeding van het gehele bedrag, op grond van het coulancebeleid voor bankhelpdeskfraude dat banken gebruiken.

Grove nalatigheid

De bank weigert dit, omdat de consumenten zelf hun bankpas en pincode aan derden hebben gegeven. Daarmee zijn ze ‘grof nalatig’ geweest en komen de niet-toegestane betalingstransactie niet voor vergoeding in aanmerking.

De geschillencommissie volgt de bank niet als het gaat om grove nalatigheid. Door de bankpas met pincode aan een derde te geven, heeft het echtpaar zich niet gehouden aan de veiligheidsregels van de bank. Daarmee zijn ze nalatig geweest. Maar het is onvoldoende aannemelijk geworden dat ze ook ‘bewust roekeloos’ en daarmee ‘grof nalatig’ zijn geweest.

Ze hebben immers hun bankpas doorgeknipt om deze onbruikbaar te maken, voordat ze die uit handen gaven. Daarmee hebben ze gedaan wat de bank vraagt bij uitgifte van een nieuwe bankpas. Ze mochten ervan uitgaan dat de doorgeknipte pas onbruikbaar was en er geen geld mee kon worden overgeschreven of opgenomen.

Overigens heeft ING inmiddels de informatie op haar website over het doorknippen van bankpassen aangepast. De bank waarschuwt nu expliciet voor fraude met een onjuist doorgeknipte bankpas: ook de chip moet worden doorgeknipt.

De bindende uitspraak is dus dat de bank het bedrag van de niet-toegestane transacties in zijn geheel aan het echtpaar moet vergoeden.

Coulancekader geldt hier niet

Het Kifid gaat ook nog in op het coulancekader, waarop het echtpaar in zijn klacht een beroep heeft gedaan. Sinds 2021 hanteren banken dit kader bij bankhelpdeskraude (spoofing). Daarbij doen criminelen zich voor als bankmedewerkers, door bijvoorbeeld zogenaamd met het telefoonnummer van de bank op te bellen.

Dit coulancekader is echter alleen van toepassing voor bepaalde vormen van bankhelpdeskfraude. Zo moet het gaan om een situatie waarin de fraudeur het slachtoffer overhaalt om een betaling te doen naar een zogenaamd veilige rekening bij zijn of haar bank. Dat is niet zoals het bij dit echtpaar is gegaan.

Omdat het coulancekader niet van toepassing is, heeft de Geschillencommissie de klacht beoordeeld op basis van de wet, zoals die geldt voor toegestane en niet-toegestane betalingen.

Bron: Kifid

GEEN REACTIES