Aantal voertuigdiefstallen neemt toe

In 2022 zijn er 5.973 personenauto’s gestolen. Dat zijn er 11% meer dan een jaar eerder. Het aantal diefstallen is echter nog wel minder dan voor de coronapandemie. Bijna de helft van de gestolen voertuigen wordt teruggevonden. Toyota is het meest gestolen merk, dit merk is aanzienlijk populairder geworden bij de dieven in het afgelopen jaar. Verder hebben de criminelen een voorkeur voor auto’s van drie tot vijf jaar oud. Dit blijkt uit de meest recente diefstalcijfers van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).

Meer diefstallen

Diefstallen van alle voertuigcategorieën die het LIV onderscheidt, zijn toegenomen. Van de personenauto’s zijn er met 5.973 zo’n 11% meer gestolen dan in 2021. Ontvreemding van lichte bedrijfswagens nam met 23% toe naar 1.394 stuks. Er werden in 2022 1.694 motorrijwielen gestolen, dat is 13% meer dan een jaar eerder. De grootste categorie bestaat uit de brom- en snorfietsen met 12.590 diefstallen. Dit is met 27% ook behoorlijk gestegen.

Het aantal diefstallen is nog niet terug op het niveau van voor corona. In 2019 werden 7.107 personenauto’s gestolen. Tijdens corona nam het aantal voertuigdiefstallen eerst sterk af, maar het vertoont nu al weer enige tijd een stijgende lijn.

Teruggevonden zonder katalysator

Een deel van de gestolen voertuigen wordt teruggevonden. Van de personenauto’s was dat 45% in 2022. De auto is dan niet altijd meer in de originele toestand: vaak ontbreken onderdelen. Een model dat opvalt is de Toyota Auris: deze auto staat op de vierde plaats in de top tien van meest gestolen modellen. Dit type wordt het meest teruggevonden (73%), maar dan wel zonder katalysator.

Brommers en snorfietsen worden wat minder vaak teruggevonden dan personenauto’s: namelijk maar in 38% van de gevallen. Wie van zijn motorrijwiel beroofd wordt, heeft een nog kleinere kans om deze terug te zien: hiervan wordt slechts 22% teruggevonden.

Toyota steeds populairder

Vorig jaar was de Volkswagen nog het meest gestolen merk. In 2022 heeft Toyota echter een behoorlijke inhaalslag gemaakt en staat nu op de eerste plaats. Dit merk is met drie modellen vertegenwoordigd in de top tien van meest gestolen modellen. De Toyota RAV 4 staat bovenaan. Niet alleen in absolute aantallen worden er hier het meest van gestolen, ook relatief ten opzichte van het aantal voertuigen van dit type dat er rondrijdt, is de RAV 4 een gewild object om te stelen. Dat laatste geldt ook voor de Toyota CH-R en de Toyota Auris.

De Volkswagen Golf en Polo staan op de tweede en derde plek in de top 10 van meest gestolen modellen. Hier rijden er echter zoveel van rond dat het risico op diefstal toch relatief beperkt blijft.

Preventie is belangrijk

Uit de cijfers blijkt dat vooral voertuigen van drie tot vijf jaar oud veel gestolen worden. Voor deze groep is het dan ook belangrijk dat er gekeken wordt naar de beveiliging. Rudi Welling, manager LIV, zegt hierover: “Bij diefstalbeveiliging is de focus veelal gericht op jonge voertuigen, maar er is zeker winst te behalen bij het beveiligen van oudere voertuigen. Deze zijn vaak geheel niet voorzien van enige beveiliging en geven criminelen vrij spel. Preventie is en blijft het belangrijkste middel tegen diefstallen. Een beveiligingssysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging bij jonge, maar zeker ook bij oudere en historische voertuigen blijft onze eerste aanbeveling.”

Bron: Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit