Aantal bankkantoren in 20 jaar met 93 procent gedaald

bron: Rabobank.com

Het aantal bankkantoren van ABN Amro, ING en Rabobank is de afgelopen jaren dramatisch gedaald. De banken voeren als reden op dat er steeds minder klanten komen. Merkwaardig genoeg zet SNS-bank juist in op het overeind houden van een serieus kantorennetwerk.

Begin deze eeuw waren er nog 6.100 bankvestigingen in Nederland, nu nog zo’n 420: een daling van 93 procent. Dat meldt RTL Nieuws na eigen onderzoek. Ook de laatste jaren gingen, mede door corona, veel filialen dicht. Zo telde Rabobank begin 2020 nog 335 kantoren, daarvan zijn er nu nog 136 van over. ING ging van 170 volwaardige bankkantoren medio 2020 naar 57 nu.

En het vinden van een ABN Amro-kantoor begint te lijken op een speld in een hooiberg zoeken: er zijn er nu nog 27. In zes van de twaalf provincies is er nog maar één ABN Amro-vestiging. In 2001, tien jaar na de fusie tussen ABN en Amro, waren er nog iets meer dan 1.000 kantoren.

SNS Bank

SNS Bank daarentegen, aanzienlijk kleiner dan ABN Amro, ING en Rabobank, beschikt over verreweg de meeste bankkantoren: ruim 200. De bank zegt dichtbij klanten te willen zitten, voor persoonlijk contact. SNS wil ook aan dit flinke kantorennetwerk vasthouden. Er zou genoeg klandizie zijn.

Maar ABN Amro, ING en Rabobank sluiten juist hun kantoren omdat er volgens hen veel minder klanten komen. RTL haalt een woordvoerder van ING Bank aan, die verklaart dat het aantal kantoorbezoeken de afgelopen vier jaar met bijna 80 procent daalde. Bij ABN Amro was er tussen januari 2021 en oktober 2022 een afname met bijna 50 procent. In sommige kantoren zouden er nog maar vijf of zes klanten per dag komen. Reden is dat klanten bijna alles ook online kunnen regelen.

Servicepunten

ING heeft naast de volwaardige kantoren nog ruim 200 servicepunten, waar men terecht kan voor eenvoudige zaken. Maar ook dat zijn er nu al minder dan de circa 250 waar medio 2020 nog vanuit werd gegaan. Rabobank heeft naast de 136 kantoren nog 31 flexibele vestigingen, voor specifieke diensten, zoals een hypotheek in een nieuwbouwwijk. Volksbank heeft naast SNS ook nog Regiobank. Deze heeft zo’n 450 vestigingen bij zelfstandige financieel adviseurs.

De verwachting is dat het aantal bankvestigingen verder daalt. Al was het maar om te kunnen concurreren met fintechs zoals Adyen, denkt RTL Z-beurscommentator Jacob Schoenmaker. Hij verwijst naar Adyen, dat op de beurs meer waard is dan ABN Amro of ING. Een van de redenen is omdat het veel minder personeelslasten met zich mee moet torsen, denkt hij.

Bron: RTL Nieuws