Consumptie huishoudens groeit maar consumentenvertrouwen neemt af

Consumptie huishoudens groeit maar consumentenvertrouwen neemt af

Consumenten hebben in januari 2022 11,1 procent meer geld uitgegeven dan in januari 2021. Die extra uitgaven gingen vooral naar diensten en duurzame goederen. Vergeleken met twee jaar geleden, net voor de coronapandemie uitbrak, zijn de bestedingen 2,9 procent minder. Het consumentenvertrouwen daalde in de eerste drie maanden van 2022. Ook de koopbereidheid nam af. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Consumptie door huishoudens neemt al enige tijd toe, maar vertrouwen neemt af

Door de coronamaatregelen nam de consumptie door huishoudens vanaf maart 2020 sterk af. Sinds april 2021 is deze trend echter weer omgeslagen. Wel zegt het CBS dat de CBS Consumptieradar aangeeft dat de omstandigheden voor de consumptie in maart minder gunstig waren dan in januari. Het consumentenvertrouwen is sinds halverwege 2021 aan het dalen. Ook in de eerste drie maanden van 2022 nam het vertrouwen af. In maart 2022 speelt de oorlog in Oekraïne voor het eerst mee. In die maand hadden consumenten volgens het CBS vooral minder vertrouwen in de komende twaalf maanden.

Het consumentenvertrouwen wordt bepaald door het economisch klimaat en de koopbereidheid. Dat laatste nam in maart af doordat consumenten zich meer zorgen maken over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden denkt men minder positief. Vergeleken met februari vindt men maart ook niet de beste tijd voor grote aankopen. De koopbereidheid ligt in maart 2022 op het laagste niveau sinds september 2013.

Meer mogelijkheden om geld uit te geven door minder strenge coronamaatregelen

In januari 2021 waren bedrijven zoals de horeca, pretparken, theaters en bioscopen de hele maand dicht. In januari 2022 gingen ze vanaf de 26e weer open. Daardoor was er meer gelegenheid om geld te besteden aan deze diensten. Ook aan diensten als telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen en de kapper werd meer uitgegeven. In totaal gingen de bestedingen hieraan met 12,4 procent omhoog, na correctie voor prijsveranderingen.

In 2021 waren in januari die niet-essentiële winkels de hele maand gesloten. In 2022 mochten ze halverwege de maand weer open. Ook was er in 2022 de mogelijkheid spullen online te bestellen en in de winkel op te halen, wat er een jaar eerder niet was. Hierdoor konden de uitgaven aan zaken als kleding, schoenen en artikelen voor woninginrichting flink stijgen: met 27,8 procent.

Op totaalniveau zijn de uitgaven 11,1 procent hoger geweest dan in januari 2021. Ten opzichte van januari 2020 zijn de bestedingen echter nog steeds lager, namelijk 2,9 procent minder.

Bron: CBS

GEEN REACTIES