‘Zwarte Brit betaalt “etniciteitsboete” op autopremie’

‘Zwarte Brit betaalt “etniciteitsboete” op autopremie’
© Maicon Fonseca Zanco, Pixabay

Gekleurde mensen betalen in Engeland gemiddeld £ 250 (€ 300) per jaar meer voor hun autoverzekering dan witte mensen. Dit ontdekte de Britse schuld-hulpverleningsorganisatie Citizens Advice na analyse van 18.000 autoverzekeringspolissen. Oorzaak is waarschijnlijk het gebruik van complexe algoritmen bij verzekeraars.

Daarnaast betalen Britse verzekerden in postcodegebieden met een overwegend ‘zwarte’ bevolking gemiddeld meer voor hun autopremie dan verzekerden in gebieden met een overwegend ‘witte’ bevolking. Dat blijkt uit analyse van acht postcodegebieden.

Iedereen die in een ‘zwart’ postcodegebied woont, betaalt de hogere prijs, ongeacht diens eigen etniciteit. Maar als deze trend zou worden doorvertaald naar de rest van het land, dan zouden gekleurde mensen 13 keer meer kans hebben om dit hogere bedrag te betalen dan witte mensen. Dit zou minstens £ 213 miljoen per jaar schelen aan verzekeringskosten, aldus Citizens Advice.

Geen verklaring in risicofactoren

Veelvoorkomende risicofactoren als criminaliteit, armoede, verkeersongevallen en bevolkingsdichtheid konden het prijsverschil niet verklaren. Citizens Advice noemt het kostenverschil dan ook een ‘etniciteitsboete’. Ze heeft de toezichthouder opgeroepen om in actie te komen.

Hoewel Britse verzekeraars geen etniciteitsgegevens verzamelen, vreest Citizens Advice dat etniciteit wel bekend kan worden via andere data die wel beschikbaar zijn. Deze worden verwerkt via complexe, moeilijk te onderzoeken algoritmen. Daardoor is het moeilijk om te achterhalen of sommige groepen meer betalen dan andere. Dit kan echter wel de oorzaak zijn van de etniciteitsboete.

Dame Clare Moriarty, directeur van Citizens Advice, verklaarde: “Het gebruik van algoritmen heeft reële implicaties voor echte mensen. Ze moeten met de nodige voorzichtigheid worden toegepast, onder nauwlettend toezicht van regelgevers.”

Citizens Advice is een onafhankelijke organisatie in het Verenigd Koninkrijk gespecialiseerd in informatie en advies voor hulp aan mensen met problemen op het gebied van o.a. juridische kwesties, schulden, consumentenzaken en huisvesting.

Nederlandse verzekeraars

Nederlandse verzekeraars hanteren voor de omgang met data een Gedragscode en een Ethisch kader. Sinds 1 januari 2021 is dit kader onderdeel van de zelfregulering van het Verbond en daarmee bindend voor alle leden. De eerste audits door de onafhankelijke Stichting toetsing verzekeraars (Stv) moeten in 2023 gedaan worden.

GEEN REACTIES