Consumentenvertrouwen naar nieuw dieptepunt

Consumentenvertrouwen naar nieuw dieptepunt

Consumenten waren al erg somber over de toestand van de economie en hun eigen financiële situatie, maar toch zijn ze in augustus nog negatiever geworden. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) mat in augustus een consumentenvertrouwen van -54, tegen -51 in juli. Dat betekent dat er voor de vierde keer dit jaar een laagterecord is bereikt.

Het CBS is in april 1986 begonnen met het meten van het consumentenvertrouwen. Sinds die tijd werd in januari 2020 de hoogste stand ooit gemeten: +36. Over langere termijn, de afgelopen twintig jaar, ligt het vertrouwen gemiddeld op -9, dus net negatief. In augustus 2022 zijn de consumenten dus aanzienlijk pessimistischer gestemd.

Economisch klimaat wordt somber ingezien

Het consumentenvertrouwen wordt gemeten als het verschil tussen het aantal positieve en negatieve antwoorden door consumenten op vragen over hun oordeel over de economische situatie en de eigen financiële situatie, als percentage van het totale aantal antwoorden. Vooral het economisch klimaat is reden tot zorg voor de consumenten. Een meerderheid van de consumenten vond de economische situatie van de afgelopen twaalf maanden zeer zorgelijk: het vertrouwen kwam uit op -86. Over de toekomst zijn ze iets positiever: de economische situatie voor de komende twaalf maanden krijgt een score van -63. Op totaalniveau daalt het consumentenvertrouwen in het economisch klimaat van -71 vorige maand naar -74 in augustus.

Eigen financiële situatie niet rooskleurig

Ook het vertrouwen in de eigen financiële situatie neemt af. Dit ging van -38 in juli naar -41 in augustus. Consumenten zijn vooral van mening dat het geen goede tijd is om grote aankopen te doen (-56). De financiële situatie van de afgelopen twaalf maanden wordt ook negatief beoordeeld (-41). Over de financiële situatie voor de komende twaalf maanden zijn consumenten ook negatief, maar ze zijn wel minder somber. Hier komt het vertrouwen uit op -24.

Nibud maakt zich zorgen

Ook bij het Nibud zijn de gevolgen van de moeilijke financiële situatie goed zichtbaar. Er komen steeds meer signalen binnen van mensen die niet meer rond kunnen komen maar ook niet in aanmerking komen voor hulp of speciale regelingen zoals de eenmalige energietoeslag voor huishoudens met een inkomen rond bijstandsniveau. Het Nibud waarschuwt ervoor dat deze mensen dan wel met hun betalingsachterstanden aan kunnen kloppen bij de gemeente voor betalingsregelingen, maar als zij niet rond kunnen komen kunnen zij ook hun achterstanden niet inlopen. Het Nibud roept het kabinet op om actie te ondernemen om de problemen aan te pakken van mensen voor wie het leven onbetaalbaar is geworden.

Bron: CBS

GEEN REACTIES