Bijna twee procent van de auto’s heeft een onlogische tellerstand

Zo’n 1,9% van de Nederlandse personen- en bedrijfsauto’s heeft een tellerstand die niet logisch te verklaren is. Het gaat in totaal om ruim 200.000 auto’s. Dat blijkt uit een analyse van recente data van de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) door vergelijkingssite Slimster. De tellerstand van de auto wordt onder andere bij de RDW geregistreerd als de auto een onderhoudsbeurt of APK-keuring ondergaat. Vertonen de opeenvolgende kilometerstanden een stijgende lijn en zijn er geen enorm grote sprongen tussen twee standen, dan beoordeelt de RDW dit als logisch. De tellerstand kan ook als onlogisch beoordeeld worden en het kan ook zijn dat er geen oordeel mogelijk is.

Teruggedraaide teller kan hoge kosten opleveren

Een oorzaak voor een onlogische tellerstand kan zijn dat de teller is teruggedraaid. Slimster benadrukt dat het terugdraaien van tellerstanden bij wet verboden is, maar dat het nog wel veel voorkomt. Voor de koper levert een te lage tellerstand een aantal financiële nadelen op. Marco Schuurman, eigenaar van Slimster, zegt hierover: “In de eerste plaats betaal je bij aankoop van een occasion met teruggedraaide teller vaak te veel. Daarnaast is de kans op hoge bijkomende kosten groot, als gevolg van onverwacht achterstallig onderhoud. Denk aan een distributieriem die op basis van de echte kilometerstand allang vervangen had moeten worden. Bovendien bestaat de kans dat je onnodig een te dure autoverzekering afsluit, omdat je de auto meer waarde toekent dan in de praktijk het geval is.”

Overigens is het terugdraaien van de teller niet de enige manier om een onlogische tellerstand te veroorzaken. Het invoeren van de tellerstanden blijft mensenwerk en daar worden fouten bij gemaakt. Slimster constateert dat er een automerk is dat er met kop en schouders bovenuit steekt als het gaat om het aantal onlogische tellerstanden: de Chevrolet. Als mogelijke verklaring wordt hiervoor gegeven dat deze auto’s vaak geïmporteerd worden en dan een kilometerstand in mijlen hebben. Als dit gecorrigeerd wordt naar kilometers, gaat dat niet altijd goed. Dit lijkt echter geen logische verklaring, aangezien de RDW bij geïmporteerde voertuigen geen oordeel over de kilometerstand geeft.

Geen oordeel

Voor bijna een kwart van de personen- en bedrijfsauto’s heeft de RDW geen oordeel over de kilometerstand. Hier zijn verschillende redenen voor:

• De auto is geïmporteerd.
  • Het betreft een auto van voor 1 januari 2014 die een onlogisch oordeel heeft gehad van de Stichting NAP, die de kilometerstanden controleerde voor dit overging naar de RDW.
  • De teller telt niet door tot 999.999 km. Als de auto dan meer heeft gereden dan op de teller past, start de telling opnieuw.
  • De teller is vervangen of gerepareerd.

Controleer altijd de voertuiggegevens bij de RDW

Wie op het punt staat een tweedehands auto te kopen, doet er goed aan even de website van de RDW te checken. Daar is onder andere het oordeel over de kilometerstand te vinden. Ook na een bezoek aan de garage kan het handig zijn om te controleren of de tellerstand nog logisch is. Is dat niet het geval, dan kan is er misschien een foutje gemaakt. Het garagebedrijf kan de tellerstand dan achteraf nog corrigeren.

Daarnaast is bij de RDW ook te zien of er voor de auto een terugroepactie geldt. Er is dan een bekend mankement aan de auto dat gratis door de dealer wordt verholpen. De eigenaar van de auto zal er alleen wel zelf even een afspraak voor moeten maken. Slimster ontdekte dat er voor bijna 5% van de auto’s een terugroepactie openstaat.

Volgens Schuurman is het belangrijk snel actie te ondernemen als dit voor jouw auto geldt: “De verzekeraar zal niet zomaar de eventuele (letsel)schade vergoeden, als blijkt dat het laten uitvoeren van de terugroepactie het ongeval had kunnen voorkomen. Het is dus belangrijk om in zo’n geval direct een afspraak bij de dealer in te plannen. Ook als je een tweedehands auto koopt waarbij nog een terugroepactie openstaat.”

Bron: Slimster