Allianz laat zakelijke klanten online meer zelf doen

Overstroming en eenmalige posten drukken op resultaat Allianz Benelux
© Allianz

Allianz zet op de zakelijke markt in Nederland meer in op het ‘do-it-yourself’-concept, zo schrijft de verzekeraar in het jaarverslag over 2018.

Allianz doelt daarbij vooral op zzp-ers en mkb-bedrijven. Volgens de verzekeraar volgt de zakelijke markt in Nederland in toenemende mate de particuliere markt voor wat betreft online oriëntatie en aanvragen van verzekeringen. Voor zzp-ers en mkb-ondernemers heeft Allianz daarom de online vindbaarheid in zoekmachines verbeterd en zijn er voor een aantal verzekeringen zogeheten ‘quick quotes’ op de websites geplaatst.

Hiermee kunnen klanten snel een premie-indicatie opvragen, stelt Allianz. ‘Vervolgens kan de klant online acceptatievragen beantwoorden en een offerte opvragen. Daarna kan de klant een verzekering aanvragen via de bemiddelaar met de mogelijkheid om advies in te winnen.’ Bij AOV-verzekeringen kunnen zzp-ers zelfs direct online een polis afsluiten. Volgens hebben deze ontwikkelingen geresulteerd in een sterke groei in online business. Allianz geeft aan in de toekomst versterkt in te zetten op deze ‘Do-It-Yourself’ ontwikkeling met online marketing, optimalisering van de website en online aanvraag-applicaties.

In het jaarverslag wordt verder vermeld dat de premie-inkomsten in Nederland vorig jaar met 2% stegen naar €858 mln. De stijging is zichtbaar in zowel het intermediairkanaal als het directe kanaal. Bij laatstgenoemde is Allsecur een belangrijk merk. De Allsecur-portefeuille (vooral motorrijtuigen- maar sinds vorig jaar ook woningverzekeringen) groeide in 2018 met €30 mln. De combined ratio van de Nederlandse activiteiten daalde vorig jaar van 102,9% naar 92,4%. Deze aanzienlijke verbetering was volgens Allianz mogelijk dankzij ‘een aanpassing van de tarieven, een nauwkeurige selectie van nieuwe risico’s en een striktere controle van de schade’. Verder was er sprake van gunstigere herverzekeringsvoorwaarden van Allianz Re.

Interessant is verder dat de tot voor kort nog afzonderlijk opererende Nederlandse leventak van Allianz per eind maart dit jaar is ondergebracht bij Allianz Benelux, dat statutair gevestigd is in België. Door dit project, dat intern de codenaam ‘Mathilda’ meekreeg, vallen de Nederlandse levenactiviteiten nu onder Belgisch toezicht.