AI : Accenture Nederland ziet kansen voor Financiële sector

Bron : Progress Communications

‘De impact van generatieve AI op banken’
Door Rob Knigge, Lead Financial Services Accenture Nederland

Een van mijn buren is een vrouw die dol is op tuinieren. Ze houdt ervan om bij mooi weer samen met haar familie en vrienden in haar tuin te eten. Onlangs vertelde ze me dat er mensen bij haar zouden komen eten, maar dat ze geen inspiratie had voor het menu.  Dus vroeg ze aan ChatGPT om een menu voor haar te maken.

Na een moment van verrassing, vroeg ik haar wat ze ervan vond. Ze legde uit dat de oorspronkelijke versie best aardig was, maar dat er quinoa in een gerecht zat waar ze geen fan van is. Daarom vroeg ze ChatGPT om dat ingrediënt te verwijderen. Volgens haar zorgde de aangepaste versie voor een heerlijke maaltijd.

Voortschrijdend inzicht
Het lijkt erop dat generatieve AI tegenwoordig overal aanwezig is. Maar het is eigenlijk slechts de nieuwste ontwikkeling in een trend die al tientallen jaren aan de gang is. Doorbraken in AI hebben altijd zowel fascinatie als zorgen teweeggebracht, of het nu gaat om de indrukwekkende video’s van Atlas, de robot ontwikkeld door Boston Dynamics, AI-gemaakte kunstwerken, of de iconische schaakwedstrijden tussen Kasparov en Deep Blue.

Collectief geheugen
Gaat dit verandering teweegbrengen voor banken? Zonder twijfel. We hebben nu het punt bereikt waarop AI-systemen in de cloud bepaalde expertisegebieden overtreffen in vergelijking met menselijke vaardigheden. En het belangrijkste is, voor iedereen met internettoegang is deze technologie toegankelijk. Dit tijdperk, waarin generatieve AI binnen ieders bereik komt, biedt talloze mogelijkheden voor innovatie, optimalisatie en vernieuwing.

Duur in ontwikkeling, goedkoop in gebruik
Hoewel het prijskaartje voor de ontwikkeling in de miljarden loopt, kunnen veel van deze AI-oplossingen in de cloud relatief goedkoop worden benut. De echte vooruitgang voor banken zit hem in de mogelijkheid dat elke speler deze AI-instrumenten kan inzetten en combineren.

Er is voor banken nog veel winst te behalen in het gebruik van AI. Uit sector overschrijdend onderzoek van Accenture naar AI blijkt dat maar 1 procent van de financiële dienstverleners daadwerkelijk uitblinkt in AI. De gemiddelde score voor AI-volwassenheid in de financiële sector is 27 op een schaal van 0 tot 100, wat negen punten lager is dan het algemene gemiddelde.

Generatieve AI
Een bank die het potentieel van AI niet weet te benutten, loopt in deze tijd al een stap achter. Veel banken gebruiken AI binnen het kader van Six Sigma, een methode voor kwaliteitsverbetering, om betrouwbare antwoorden te genereren op basis van gestructureerde gegevens. Generatieve AI biedt daarentegen veel meer flexibiliteit. De mogelijkheid om ongestructureerde data te analyseren voor inzichten verruimt de mogelijke toepassingen van AI in de financiële sector aanzienlijk.

Hoewel het nog vroeg is, zijn sommige banken al voorlopers op het gebied van het gebruik van verschillende toepassingen, waaronder:

·        Het inzetten van een AI-gestuurde chatbot om klantvragen over leningen en financiële kwesties te beantwoorden.

·        Het analyseren van klantgegevens om gepersonaliseerde, optimale vervolgacties voor adviseurs te ontwikkelen.

·        Het aanpassen van de taal en afbeeldingen in marketingboodschappen aan specifieke klantgroepen of zelfs individuele klanten.

·        Het verminderen van operationele kosten in middle- en backofficeprocessen, bijvoorbeeld in post-trade afhandeling.

De cijfers
De leidinggevenden uit de bancaire sector die deelnamen aan Accenture’s Technologievisie 2023, hebben plannen om generatieve AI in te zetten binnen diverse domeinen, zoals data-analyse (59%), procesautomatisering (58%) en klantenservice (57%).

AI of MA? 
In veel van deze toepassingen fungeert AI als een Menselijke Assistent. In mijn optiek ligt hierin het ware potentieel van AI: mensen helpen om meer te bereiken, hun werk te verbeteren, of hen te ontlasten van repetitieve taken. Deep Blue versloeg uiteindelijk Kasparov, maar stel je eens voor wat er zou gebeuren als ze zouden samenwerken? Ze zouden onoverwinnelijk zijn.

Toekomstmuziek of is Hard Rock al daar?
We bevinden ons nog maar aan de vooravond van de ingrijpende veranderingen die cloud-gebaseerde AI teweeg kan brengen in de financiële sector en de samenleving in brede zin. Het huidige stadium is vergelijkbaar met toen we nog klaptelefoons gebruikten en de innovatieve sprong naar touchscreen-technologie zich aan de horizon bevond. Wanneer deze nieuwe fase aanbreekt, zullen er voor banken ongekende mogelijkheden ontstaan, ook op het gebied van klantidentificatie (KYC), witwaspreventie (AML) en fraudebestrijding.

Waar generatieve AI de grootste impact kan hebben

De sleutel tot transformatie in de bancaire sector ligt in het gebruik van generatieve AI om programmeerkosten te verlagen en de ontwikkelingssnelheid te versnellen.

COBOL
Stel je voor dat je snel de COBOL-code in een oud mainframesysteem kunt lezen, analyseren en optimaliseren. Dit leidt tot aanzienlijke kostenbesparingen voor banken, aangezien technologiekosten momenteel ongeveer 10 procent van hun uitgaven uitmaken.

Er zijn nog meer mogelijkheden in het vooruitzicht als banken in staat zijn om hun AI-modellen te verfijnen en aan te passen met hun eigen data.

Grote verantwoordelijkheid
Het is van essentieel belang dat AI op een verantwoorde manier wordt toegepast in de gehele sector. Dit betekent dat er grenzen moeten worden gesteld aan het verzamelen, verfijnen en inzetten van data. Hoewel het beheer van regelgevings- en privacyrisico’s een goede basis vormt, moeten banken ervoor zorgen dat de technologie die ze toepassen verantwoordelijk is ontwikkeld.

Banken mogen ook niet over het hoofd zien dat kwaadwillige actoren eveneens toegang hebben tot dezelfde hulpmiddelen en dat zij snel kunnen handelen. Het is essentieel om na te denken over hoe onze cybersecurity operations centers gebruik kunnen maken van generatieve AI, terwijl ze tegelijkertijd schadelijke toepassingen zoals stemreplicatie en deepface herkennen en voorkomen. Banken dienen de implementatie van meervoudige authenticatiefactoren te prioriteren om hun cyberweerbaarheid te versterken.

Kinderschoenen
De impact van AI op de bancaire wereld staat nog in de kinderschoenen, maar het potentieel voor een complete transformatie is duidelijk. Voor banken is het belangrijk om optimistisch te blijven en tegelijkertijd realistisch te zijn over technologische uitdagingen. Met AI aan het roer van verandering, is het tijd om de zeilen te hijsen.
Van de redactie:
Ik ben zo vrij geweest om dit interessante artikel te voorzien van kopjes. Dat maakt het lezen – naar ik hoop – gemakkelijker leesbaar voor hen die niet thuis zijn in de wereld van automatisering.
Recent heb ik – mede uit nieuwsgierigheid – met ChatGpt eens een paar testjes gedaan.
Over de resultaten verwijs ik graag naar deze publicatie: LINK

GEEN REACTIES