Achmea profileert zich met deelname aan Amsterdam Drone Week

Achmea profileert zich met deelname aan Amsterdam Drone Week
© Gerd Altmann, Pixabay

Innovatiemanager Jeroen Bartelse van Achmea verwacht dat over twee jaar de eerste passagiersvluchten met drones zullen plaatsvinden. Daarom is de verzekeraar aanwezig op de Amsterdam Drone Week, die nu plaatsvindt.

“Als verzekeraar zijn we erg geïnteresseerd in de ontwikkeling van drones omdat er zoveel verandert. Willen we bijvoorbeeld vliegende auto’s verzekeren? Of gebouwen met een landingsplatform voor drones?”

Drone Strategy 2.0

In november 2022 werd de Drone Strategy 2.0 aangenomen door de Europese Commissie, die de leidraad moet zijn voor Europese regelgeving. Daarmee komt het inzetten van drones voor niet alleen logistieke doeleinden, maar ook voor het vervoer van personen, een stuk dichterbij. Tegen 2030 gaan levering van goederen, noodhulpdiensten, maar ook mobiliteitsdiensten als luchttaxi’s, deel uitmaken van het dagelijks leven in Europa, zo is de verwachting.

Bartelse denkt dat het vliegen met drones overal ter wereld enorm gaat roeien. “Het zijn spannende tijden. De eerste tests zullen in 2024 plaatsvinden in Parijs. Als het in Parijs werkt, kan het ook in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Schiphol. Luchttaxi’s zijn straks een extra manier van vervoer. Het is dus niet zo dat mensen niet langer de trein nemen of gaan vliegen, maar er komt een nieuwe dimensie bij. Als ik moet kiezen tussen in de file staan of met een drone naar Schiphol vliegen, weet ik het antwoord wel.”

Infrastructuur

Hoe de infrastructuur eruit komt te zien, moet nog worden onderzocht. “Vliegen auto’s naast of boven elkaar? Waar kunnen ze landen? Binnenkort vliegen waarschijnlijk drones van dak naar dak. In Engeland zijn er al partijen die daken opkopen. Die ontwikkeling houden we in de gaten, want als het dak van een pand dat we verzekeren voor een ander doel wordt gebruikt, moeten we daar natuurlijk rekening mee houden”, aldus Bartelse.

“In steden moet UAM (Urban Air Mobility) worden geïntegreerd met het traditionele luchtverkeer. Daarvoor heb je heel veel partijen nodig die samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. En daarom wil Achmea deel uitmaken van deze branche. Want uiteindelijk mag je waarschijnlijk alleen met een drone vliegen als je verzekerd bent.”

Vliegende auto

Al betekent dat niet dat het vanzelfsprekend is dat Achmea drones gaat verzekeren. Bartelse: “Dat hangt ervan af hoe je zo’n machine ziet. Is het een klein vliegtuig of is het een vliegende auto? In het eerste geval zullen we ze niet verzekeren, in het tweede geval – en zo kijk ik er nu tegen aan – wel. Net zoals we nu ook auto’s verzekeren.”

Vertiports

Hetzelfde geldt voor de plekken waar drones opstijgen en landen: vertiports. “Als ze op het dak van een bestaand gebouw worden gerealiseerd, betekent dat iets voor de verzekering van zo’n gebouw. Want de risico’s nemen toe. Maar we weten nog niet of dat een aparte verzekering moet worden of dat het geïntegreerd gaat worden in bestaande verzekeringen. Dat vraagt veel samenwerking tussen veel verschillende partijen. Maar om een standpunt te kunnen bepalen en een strategie uit te rollen, moet je er wel op tijd bij zijn.”

RAI Amsterdam

De Amsterdam Drone Week wordt georganiseerd sinds 2018 en is bedoeld als internationaal evenement voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van luchtvaart. Deze week maken ruim 2000 deskundigen inzichtelijk wat er nu, en binnen afzienbare tijd mogelijk is met drones. De Amsterdam Drone Week is een initiatief van RAI Amsterdam en EASA, het Europese agentschap dat verantwoordelijk is voor de veiligheid van het luchtverkeer. Andere partners zijn o.a. het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Gemeente Amsterdam, Eurocontrol, Boeing, Airbus, KPN, Achmea, Groupe ADP en anderen.

Bron: Achmea

GEEN REACTIES