Nationale Nederlanden investeert in digitaal klantcontact

NN-Group wil in Nederland meer aansluiten bij digitale leefstijl van consumenten. De verzekeraar investeert daarom extra in digitale dienstverlening.

Portal
Dat maakte de verzekeraar donderdag bekend op een bijeenkomst voor analisten en institutionele beleggers. Nationale Nederlanden wil één online portal realiseren voor verzekeringen, beleggingsfondsen en bankproducten van het bedrijf.

Huidige situatie
Momenteel zijn er meerdere persoonlijke webomgevingen voor de NN-producten. Op ‘Mijn NN’ kunnen klanten nu alleen informatie inzien over bankproducten. Verder zijn er aparte persoonlijke sites voor collectieve pensioenregelingen, het NN Essentiepensioen en de NN Levensloopregeling. Voor particuliere schade- en individuele levensverzekeringen is nu nog geen persoonlijke webomgeving.

Digitaal
Verder wil de verzekeraar de digitale dienstverlening voor zowel het intermediair als voor directe distributiekanalen verbeteren. Ook wil Nationale Nederlanden op basis van data-analyse klanten betere op maat toegesneden aanbiedingen doen. Tot slot moet digitalisering ervoor zorgen dat de dienstverlening als geheel minder complex wordt, om op deze manier kosten te besparen. Tot 2018 wil Nationale Nederlanden tussen de €70 en €100 mln kosten reduceren.

Schade
Verder wil Nationale Nederlanden de winstgevendheid van de schadeactiviteiten verbeteren. De verzekeraar streeft naar een combined ratio van maximaal 97% in 2018 (was 99,4% eind 2014 en 101,8% over de eerste negen maanden van 2015). Hiervoor moeten de premies omhoog (bij motorrijtuigen- en brandverzekeringen), gaan er stringentere acceptatiecriteria worden gehanteerd (bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen) en moet het afhandelen van claims efficiënter verlopen.

Bron: NN-Group, presentatie Capital Markets Day

GEEN REACTIES