Vivat ziet winst en solvabiliteit stijgen

Verzekeraar Vivat boekte over 2016 een winst van €159 mln, een stijging van 46%. De Solvency II-ratio steeg naar 175%.

De hogere solvabiliteit van 14%-punt komt volgens Vivat vooral door een kapitaalinjectie (achtergestelde lening) van de Chinese aandeelhouder Anbang en verdere balansoptimalisatie in het bijzonder bij herverzekeringen. Vivat stelt dat de vermogenspositie daarmee is gestabiliseerd.

Het bruto-premie inkomen nam met bijna 4% af naar €2,5 mrd. De daling komt volgens Vivat vooral voor rekening van de levenactiviteiten als gevolg van een krimpende markt. De premies voor het schade- en pensioenbedrijf bleven stabiel.

Resultaten
Vivat stelt dat, los van de hagelschade van €18 mln afgelopen juni, de technische resultaten van het schadebedrijf zijn verbeterd. De combined ratio van het totale schadebedrijf nam af van 109% naar 102%, wat inhoudt dat schade nog steeds niet winstgevend is. Om dit te verbeteren is de verzekeraar een programma gestart dat de premies en verzekeringstechnische risico’s meer in lijn met elkaar brengt en bouwt Vivat verlieslijdende portefeuilles verder af. Het leven- en pensioenbedrijf konden qua winstgevendheid profiteren van hogere beleggingsinkomsten. Meer gedetailleerde informatie over de verschillende productlijnen wil de verzekeraar vooralsnog niet geven. Vivat verwijst desgevraagd naar het jaarverslag dat in de loop van april verschijnt.

Minder personeel
Reorganisatiekosten van €120 mln hadden een negatieve invloed op de winst van Vivat afgelopen jaar, maar moeten de komende jaren voor kostenbesparingen van €100 mln per jaar zorgen. Het personeelsbestand is in één jaar met dertig procent (1.200 werknemers) teruggedrongen, terwijl daar oorspronkelijk drie jaar voor stond.

Strategie
Afgelopen jaar richtte Vivat de organisatie niet langer in op basis van bedrijfsonderdelen maar als matrixmodel volgens de productlijnen Schade, Individueel Leven, Pensioen en Vermogensbeheer. De bedrijfsonderdelen fungeren nu alleen als merknamen (zoals Zwitserleven en Reaal). Daarnaast zijn alle digitaliseringsactiviteiten zijn ondergebracht in een nieuwe unit: ‘Digitaal’. Meer dan voorheen kiest VIVAT voor een omnichannel aanpak, met meer nadruk op online-dienstverlening.

Bron: Vivat