VEH: ‘Maak schade door overstroming primaire keringen verzekerbaar’

© Foto Rabe, Pixabay

Vereniging Eigen Huis vindt dat schade door overstromingen uit primaire waterkeringen verzekerbaar moet worden. Ook moet de voorlichting over de risico’s van wateroverlast fors verbeterd worden. Veel huiseigenaren hebben geen idee welke maatregelen ze kunnen nemen.

“De individuele huiseigenaar heeft geen invloed op overstromingsrisico’s vanuit bijvoorbeeld de Noordzee of Rijn”, stelt belangenbehartiger Simon Vrijsen van Vereniging Eigen Huis. “Dat zij zich niet kunnen verzekeren tegen de gevolgen van zulke overstromingen, is niet eerlijk. Zeker omdat overstromingsschade grote financiële gevolgen kan hebben.”

De primaire waterkeringen bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noord- en Waddenzee, grote rivieren en meren. Schade door overstromingen van die waterkeringen wordt niet vergoed door een opstal- en inboedelverzekering. Net als funderingsschade door een hoog grondwaterpeil. Maar veel mensen weten dit niet.

Schade door overstroming uit secundaire waterkeringen is sinds 2020 wel verzekerbaar, maar niet bij elke maatschappij. En waterschade direct veroorzaakt door hevige regenval is in veel gevallen ook gedekt, maar de dekking sterk verschilt per polis en per oorzaak.

Bewustzijn is onder de maat

Het bewustzijn onder huiseigenaren van de risico’s van waterschade is onder de maat, concludeert de belangenorganisatie na eigen onderzoek: 55% van de respondenten weet niet dat schade door overstromingen van primaire waterkeringen niet gedekt wordt door hun inboedel- en opstalverzekering. En slechts een kwart (24%) van de 1.038 ondervraagde huiseigenaren denkt te wonen in een overstromingsrisicogebied, terwijl dat in werkelijkheid geldt voor meer dan de helft (54%).

Handelingsperspectief bieden

“Het is duidelijk dat huiseigenaren beter geïnformeerd moeten worden”, zegt Vrijsen. “Ten eerste over of je in een risicogebied woont, en ten tweede over welke maatregelen je kunt nemen.” Want de meerderheid van de ondervraagden is wel bereid te investeren in preventie, maar veel huiseigenaren weten simpelweg niet welke maatregelen ze kunnen nemen.

“Door huiseigenaren beter te informeren en ze handelingsperspectief te bieden, kan de schade door overstromingen beperkt worden. En aangezien eigenaren zich niet kunnen verzekeren tegen zulke risico’s en dus voor de kosten opdraaien, kan dat hen ook een flinke financiële strop besparen.”

‘Een volgende keer loopt het niet met een sisser af’

Verzekeraars en overheid zijn al geruime tijd in overleg om verzekeren tegen álle soorten overstromingen mogelijk te maken. Vrijsen maant hen tot spoed: “Het zijn ongetwijfeld lastige gesprekken met grote gevolgen, maar we hopen dat de betrokken partijen er snel uitkomen en dat de kosten in de tussentijd niet bij de gedupeerden terechtkomen. We kampen momenteel met erg hoog water en dat lijkt allemaal met een sisser af te lopen, maar een volgende keer is dat misschien niet zo.”

Bron: Vereniging Eigen Huis