Nibud: verbeter acceptatieprocedures consumptief krediet

Nibud: verbeter acceptatieprocedures consumptief krediet
© Pixabay

Het Nibud wil dat de strenge acceptatieprocedures die kredietverstrekkers toepassen bij het afsluiten van een persoonlijke lening, gaan gelden voor alle leningen. Bij een persoonlijke lening wordt gecontroleerd of de maandlasten van de lening passen bij het inkomen, de gezinssamenstelling en de overige betalingsverplichtingen. Deze controle is uitvoeriger dan bij andere soorten consumptief krediet.

Dit meldt het Nibud bij de presentatie van het onderzoek ‘Een persoonlijke lening: keuzes en ervaringen van consumenten’. Het Nibud onderzocht welke keuzes consumenten maken bij het afsluiten van een lening.

Vijf procent van de Nederlanders heeft een persoonlijke lening. Daarbij staat de looptijd vast en krijgt de consument het geleende bedrag direct in handen. De looptijd is gemiddeld acht jaar en de aflossing rond de 300 euro per maand. Bijna niemand (vijf procent) geeft aan dat afbetalen een probleem is. En slechts drie procent zegt dat ze de lening achteraf gezien niet hadden moeten afsluiten.

Betalingsachterstand
Bij andere consumptieve kredietproducten, zoals een doorlopend krediet, een creditcard, een telefoon op afbetaling of een postorderkrediet, is de controle van de financiële gegevens minder uitgebreid dan bij persoonlijke leningen. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een consumptief kredietproduct. Afgelopen zomer meldde het BKR dat 6,4 procent van de BKR- geregistreerde kredietnemers, ruim 674.000 consumenten, een betalingsachterstand op de lening had. Uit recent onderzoek van de AFM blijkt dat die achterstanden zich vooral voordoen bij leningen van bedragen tussen de 250 en 1.000 euro.

Het Nibud vindt het belangrijk dat consumenten die een lening afsluiten, weten of ze die kunnen betalen en daar geen stress van krijgen. Het instituut pleit er daarom voor dat bij alle soorten kredieten de acceptatieprocedure wordt verbeterd.

Looptijd relevant
De manier waarop consumenten de lening ervaren, blijkt te worden beïnvloed door de looptijd. Hoe langer de looptijd, hoe ontevredener mensen zijn. Het Nibud adviseert kredietverstrekkers om consumenten bij het afsluitproces te helpen beter op de looptijd van de lening te letten. Consumenten blijken voor een kortere looptijd en – dus voor een lager totaalbedrag – kiezen als kredietverstrekkers het totaalbedrag van de lening op de website duidelijker laten zien.

Tevreden
Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle ondervraagden (96 procent) vooraf hebben gekeken of zij de aflossing kunnen betalen. En 92 procent is achteraf tevreden met de lening.

Looptijd doorlopend krediet
De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) maakte bekend dat de looptijd van nieuwe doorlopende kredieten met ingang van 1 mei 2019 zal worden beperkt tot maximaal vijftien jaren.

Bron: Nibud, VFN

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES