Mkb profiteert volop van groei crowdfunding

Het wordt voor het bedrijven steeds moeilijker om een lening bij de bank te krijgen. Zij wijken daarom – met succes – uit naar financiering via de flink groeiende crowdfundingplatforms.

Crowdfunding groeit als nooit tevoren: in de eerste helft van 2021 is 358 miljoen euro met crowdfunding gefinancierd. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen 178 miljoen euro werd opgehaald. Dit meldt Crowdfundingcijfers.nl.

Het meeste geld werd geïnvesteerd in ondernemingen. Zij haalden in de eerste helft van 2021 in totaal 320,1 miljoen euro op – ruim 89% van het totaalbedrag dat via crowdfunding in omloop was. Het gemiddelde succesvol opgehaalde bedrag per bedrijf is relatief klein: 260.000 euro.

Bijna 9.000 projecten
In totaal werden er bijna 9.000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd via crowdfunding in de eerste helft ’21. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening.

In aantallen werden de meeste projecten aangemeld door maatschappelijke en creatieve initiatieven: 65% van de projecten kwam uit deze hoek. Zij gebruikten crowdfunding in de coronaperiode om lastige tijden te overbruggen, of nieuwe projecten van de grond te krijgen. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedroeg het totaal opgehaalde bedrag 8,2 miljoen euro, het gemiddelde bedrag per project was 14.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, was het totaal opgehaalde bedrag 16,1 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 3.000 euro.

Dan is er nog een kleine groep consumenten die via crowdfunding een lening afsluiten voor de aanschaf van bijvoorbeeld een auto of de verbouwing van een huis (peer-to-peer-leningen genoemd). Het ging om in totaal 13,6 miljoen euro, met een gemiddeld leenbedrag van ruim 9200 euro.

Regelgeving
Crowdfunding, een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders, is nog relatief jong. Sinds 2011 is opgeteld inmiddels ruim 2 miljard euro met crowdfunding gefinancierd. Met de groei van de sector, groeit ook de regelgeving. Crowdfunding-platforms die zich op financiering met financieel rendement richten (zoals leningen en verkoop van aandelen), hebben binnenkort een vergunning nodig om hun activiteiten aan te kunnen bieden. Dit volgt uit een Europese verordening.

Daci
Voor ondernemers op zoek naar geld voor hun investeringen zijn er overigens extra middelen beschikbaar via een overheidsfonds: het Dutch Alternative Credit Instrument (Daci). Dit fonds, onlangs gelanceerd door Invest-NL, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Europees Investeringsfonds, krijgt een omvang van 200 miljoen euro. DACI verstrekt dit geld aan niet-bancaire financiers, die op hun beurt het Nederlandse mkb financieren.