Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij Nza om uitblijven contractering zorgaanbieders

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij Nza om uitblijven contractering zorgaanbieders
© fernandozhiminaicela, Pixabay

Ook dit jaar is de contractering van zorgverzekeraars met zorgaanbieders niet op tijd rond. Dat zegt de Consumentenbond na eigen onderzoek. De bond heeft daarom een handhavingsverzoek ingediend bij de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza).

Ieder jaar uiterlijk op 12 november, de start van het overstapseizoen, moeten zorgverzekeraars hun premies en voorwaarden bekend maken. De premies zijn weliswaar bekend, maar grote zorgverzekeraars hebben veel zorgaanbieders nog niet gecontracteerd. Daardoor kunnen consumenten verzekeringen nog niet goed met elkaar vergelijken om de best passende verzekering te kiezen.

Volgens de bond is bijvoorbeeld DSW nog steeds in onderhandeling met 41% van de ziekenhuizen, Zilveren Kruis is dat met 50%, CZ met 71%, Menzis met 86% en VGZ zelfs met 89%. CZ heeft wel een garantie afgegeven voor vergoeding van de ziekenhuizen waarmee ze nog in onderhandeling zijn.

Blind tekenen

‘Verzekeraars vragen consumenten feitelijk om blind te tekenen”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘Want hoe kun je een passende zorgverzekering kiezen als essentiële informatie ontbreekt? Als nog niet bekend is of het ziekenhuis bij jou in de buurt is gecontracteerd, of de zorgverlener waar je naar toe wilt?’

De bond ziet door de jaren heen nauwelijks verbetering en heeft daarom de NZa – als toezichthouder binnen het zorgstelsel – gevraagd om in te grijpen. ‘En als dat niet tot een oplossing leidt, schromen we niet om andere juridische maatregelen te treffen’, aldus Molenaar.

Wachtlijsten

Daarnaast signaleert de Consumentenbond nog veel meer knelpunten in de zorg, zoals misleidende reclame (kloonpolissen), afnemende keuzevrijheid door het dalende aantal restitutiepolissen en wachtlijsten, vooral in de GGZ: ‘De zorgaanbieders zijn er wel, maar worden om onduidelijke redenen niet gecontracteerd.’

De bond deelt deze zorgen in een brief aan demissionair minister Kuipers (VWS): ‘Kort samengevat komt het erop neer dat de centrale overheid afspraken maakt over de beheersbaarheid van zorgkosten die door de zorgverzekeraars worden uitgevoerd. Alhoewel wij dat vanuit maatschappelijk perspectief begrijpen, heeft dit in de uitvoeringspraktijk tot gevolg dat wachtlijsten ontstaan, consumenten zich niet meer kunnen wenden tot een hulpverlener naar keuze en de algehele keuzevrijheid binnen de Zvw de facto niet meer bestaat.’

Formuleren van nog meer regels

‘De Consumentenbond stelt jaar na jaar vast dat er onvoldoende informatie voor consumenten beschikbaar is in het overstapseizoen. Hierop zou de NZa stevig moeten handhaven – maar de toezichthouder beperkt zich al jaren tot het vaststellen van het probleem, het formuleren van nog meer regels, die ook weer niet worden nageleefd, maar zonder in actie te komen.’

Bron: Consumentenbond

GEEN REACTIES