Allianz lijdt onder natuurrampen

© Allianz

Het bedrijfsresultaat van de Duitse verzekeraar Allianz daalde in het derde kwartaal met 14,6 procent naar 3,5 miljard euro. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door schadeclaims ten gevolge van natuurrampen.

De verzekeraar noemt het aantal claims ‘uitzonderlijk hoog’. Meerdere landen in Midden Europa hadden in de afgelopen zomer te kampen met een golf van overstromingen en hagelstormen.

Schade

Het bedrijfsresultaat van de schadetak kelderde met 25 procent tot 1,4 miljard euro. Dit werd nog gedeeltelijk gecompenseerd doordat dit bedrijfsonderdeel wist te profiteren van hogere prijzen en volumes, en een hoger operationeel beleggingsresultaat. De combined ratio verslechterde met 3,7 procentpunt naar 96,2 procent. De schaderatio steeg met 3,0 procentpunten naar 71,0 procent.

Leven

Ook in de Leventak daalde het bedrijfsresultaat licht, tot 1,3 miljard euro, voornamelijk als gevolg van wisselkoerseffecten en overgangseffecten die verband hielden met de invoering van IFRS 17 (de nieuwe standaard voor administratieve verwerking van verzekeringscontracten) in de Verenigde Staten vorig jaar. De Leventak haalt momenteel de meeste inkomsten uit de verkoop van koopsompolissen in de VS. Daarnaast had dit bedrijfsonderdeel te kampen met de stijgende rentes en lagere aandelenmarkten, en van een kostencorrectie in Duitsland.

Desondanks blijft het bedrijf vasthouden aan zijn doelstelling van een bedrijfswinst tussen de 13,2 miljard en 15,2 miljard euro in 2023. De Solvency II-kapitalisatieratio groeide van 201 procent eind vierde kwartaal 2022 naar 212 procent eind derde kwartaal. Ook Allianz koopt eigen aandelen in, voor maximaal 1,5 miljard euro. Dit inkoopprogramma nadert zijn voltooiing.

Bron: Allianz