AFM biedt duidelijkheid over ketenverantwoordelijkheid

De AFM moedigt verzekeraars aan de samenwerking met een bemiddelaar te verbreken bij een Wft-overtreding waarvoor een meldplicht geldt.

Het Verbond van Verzekeraars heeft eind vorig jaar het initiatief genomen om het thema ketenverantwoordelijkheid te bespreken met de AFM, omdat daar nog vragen over zijn. Het zuivere marktmodel heeft als gevolg dat de relatie tussen verzekeraars en adviseurs wezenlijk is veranderd. Het Verbond heeft zijn visie in een brief aan de AFM uiteengezet. De AFM heeft een uitgebreid antwoord gegeven op deze visie en hiermee samenhangende vragen.

Het Verbond zegt zich inhoudelijk gezien te kunnen vinden in de uitkomst van dit proces, dat in een brief van de AFM aan het Verbond van Verzekeraars is weergegeven. “Dit geeft de markt de nodige duidelijkheid.”

Normale bedrijfsvoering

De wet legt de aanbieders een meldplicht op, wanneer zij in het kader van de normale bedrijfsvoering constateren dat een bemiddelaar of een gevolmachtigde agent de regels met betrekking tot deskundigheid, betrouwbaarheid, bedrijfsvoering of de beroepsaansprakelijkheidsverzekering overtreedt (art. 4:97 Wft). Zij moeten dit onverwijld melden bij de AFM. Ditzelfde geldt wanneer het stelselmatige overtredingen betreft van andere regels.

Het Verbond heeft de AFM gevraagd het begrip ‘normale bedrijfsvoering’ te verduidelijken.

De AFM: “Een richtsnoer kan zijn dat de meldingswaardige situaties in de dagelijkse werkzaamheden op kunnen komen. De AFM moedigt aanbieders aan om best practices op dit gebied te delen. Zodra een best practice overgaat in een common practice verwacht de AFM dat verzekeraars die hier nog niet aan voldoen, het been bijtrekken.”

Het Verbond is content met deze opvatting, maar benadrukt wel zeer veel waarde te hechten aan een terugkoppeling van de AFM aan de melder. De AFM is nog aan het bezien hoe ze aan de markt meer transparantie kunnen bieden over de follow-up van een melding door een verzekeraar zonder dat de geheimhoudingsplicht in het geding komt. Hierover volgt dus nog nadere informatie van de AFM.

Bevorderen kwaliteit van adviseurs/bemiddelaars

Het Verbond heeft gesteld dat verzekeraars vrij zijn in hun keuze met welke (Wft-vergunninghoudende) adviseurs en bemiddelaars zij al dan niet willen samenwerken. De AFM ontkent dat niet, maar vindt het wel positief “als aanbieders hun verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de dienstverlening in de keten. Dit past in de huidige tijdgeest en is in lijn met de nieuwe normen rondom productontwikkeling. Een bovenwettelijke afweging zou zijn dat verzekeraars de samenwerking verbreken met een dienstverlener ingeval een ernstige wettelijke melding van deze partij aan de AFM is gedaan.

Niet verantwoordelijk voor individueel advies

Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van het individuele advies van een intermediair. De AFM onderschrijft dit . "Dit is naar onze mening”, reageert het Verbond, “geheel in lijn met de rolontvlechting in het kader van het zuivere marktmodel/ provisieverbod, waarbij verzekeraars en intermediairs onafhankelijk van elkaar opereren.´

Er bestaat in de visie van de AFM wel een verantwoordelijkheid aan de kant van de verzekeraar wanneer die waarneemt dat een adviseur structureel onzorgvuldig handelt of niet-passend adviseert en dan geen maatregelen neemt. Dit is in lijn met de nieuwe regels met betrekking tot het productontwikkelingsproces zoals verwoord in art. 32 Bgfo.