Hypotheekomzet is 15% lager dan jaar geleden

Dankzij een stijging van 5,1% in marktaandeel is ABN AMRO nu de tweede hypotheekverstrekker na Rabobank die 3,4% moest prijsgeven.

De hypotheekomzet in het eerste kwartaal van 2013 is uitgekomen op € 8,6 miljard. Dit is een daling van 15% ten opzichte van een jaar geleden. Ten opzichte van het het vierde kwartaal 2012 is zelfs sprake van een daling van 36%. Beide cijfers zijn te verklaren door de piek in het vierde kwartaal van 2012 die het gevolg was van het aflopen van de gunstige fiscale hypotheekregels per 1 januari 2013.

Het grootste deel van de daling ten opzichte van een jaar geleden komt door de slechte maand januari (-30%). In februari (-16%) en maart (-9%) was ook sprake van een daling ten opzichte van een jaar eerder, maar deze daling was een stuk kleiner.

Aantal hypotheken

Het aantal verkochte hypotheken in het eerste kwartaal 2013 is uitgekomen op ruim 38.000. Dit is een daling met 13% ten opzichte van een jaar geleden. Ten opzichte van het vierde kwartaal 2012 is er sprake van een daling van 36%. Uiteraard is ook hier de piek in het vierde kwartaal de belangrijkste verklaring. De slechte maand januari (-22%) veroorzaakt het grootste deel van de daling in aantallen ten opzichte van een jaar eerder. In februari (-10%) en maart (-7%) was ook sprake van een daling, maar deze was een stuk kleiner.

Het aantal oversluitingen is in het eerste kwartaal 2013 verder gedaald naar ongeveer 9.500. Banken blijven terughoudend met het overnemen van bestaande hypotheken met een hoge ‘loan-to-value’, die verstrekt zijn volgens oude normen met hogere kredietrisico’s. Vergeleken met 2012 is dit een nieuw dieptepunt.

Ten opzichte van het eerste kwartaal 2006 is nu sprake van een daling van 87% in het aantal oversluitingen. Als percentage van het totaal aantal hypotheektransacties is het aantal oversluitingen stabiel gebleven op 25%.

Marktaandelen

ABN AMRO is de grootste stijger in het eerste kwartaal 2013 met een stijging van 5,1% in marktaandeel ten opzichte van het laatste kwartaal van 2012. Hierdoor is de bank nu de tweede hypotheekverstrekker van Nederland. Rabobank verliest 3,4% marktaandeel, maar blijft de grootste verstrekker.

Argenta, Florius, ASR Bank en ING Bank stijgen ieder met 1% tot 1,5%. AEGON, Westland Utrecht Bank, Nationale Nederlanden en Obvion verliezen beperkt marktaandeel. Voor WUB is dit wel meer dan een halvering ten opzichte van het vorige kwartaal.

Doordat ABN AMRO de tweede hypotheekverstrekker wordt, daalt ING naar positie nummer 3 in de top 10. Argenta zet haar stijging van de afgelopen twee jaar door en gaat naar positie nummer 7.

Opvallende nieuwkomer – ten koste van Westland Utrecht Bank – is Achmea Hypotheekbank. Vanaf begin 2012 is Achmea Hypotheekbank actiever geworden op de hypotheekmarkt, wat resulteert in een nummer 10 positie.