Consumenten niet blij met kosten betaalrekening

Consumenten niet blij met kosten betaalrekening

In de afgelopen vijf jaar zijn consumenten gemiddeld 42% meer gaan betalen voor een standaard betaalrekening. Dit leidt tot ontevredenheid bij de klanten over de kosten van hun rekening. Dit geldt vooral voor klanten van ABN AMRO, Rabobank en ING. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.

Aantal rekeninghouders heeft invloed op prijsstijging

In het onderzoek keek de Consumentenbond naar het prijsverschil tussen nu en de voordeligste rekening in 2017. Dat deed de bond voor acht banken. Het blijkt dat de goedkoopste betaalpakketten met één betaalpas in vijf jaar tijd gemiddeld 51% duurder zijn geworden. Betaalpakketten op twee namen en met twee passen stegen gemiddeld 32% in prijs.

De grootste stijger is Triodos Bank. Bij deze bank gingen klanten voor een betaalrekening op één naam 113% meer betalen. Bij Rabobank ging het tarief van hun DirectPakket 73% omhoog en ING ging 62% meer vragen voor het Oranjepakket (zonder korting). Bij Triodos Bank kost de betaalrekening nu 60 euro. Rabobank en ING zijn met respectievelijk 27 euro en 28,20 euro nog steeds veel goedkoper dan die bank. Klanten van Knab betalen ook 60 euro en dat is de afgelopen vijf jaar niet veranderd.

Bijkomende kosten

De Consumentenbond wijst erop dat niet alleen de prijs van de betaalrekening van belang is om te bepalen of een bank voordelig is. Voor verschillende diensten moet extra betaald worden. Te denken valt daarbij aan roodstaan, het ontvangen van papieren afschriften, geld opnemen in het buitenland en ook het storten of opnemen van contant geld.

Tarieven slecht voor de klanttevredenheid

De consumentenbond hield een enquête onder 12.000 panelleden. Hieruit bleek dat vooral klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank niet tevreden zijn over de kosten in relatie tot wat ze er voor terugkrijgen. Ongeveer een derde van de klanten van deze banken vindt hun rekening te duur. Rekeninghouders van Triodos zijn ondanks de hoge kosten wel tevreden, mede dankzij het duurzame investeringsbeleid van de bank, zo zegt de Consumentenbond.

Bron: De Consumentenbond

GEEN REACTIES