Verzekeringsfraude met geretourneerde goederen neemt toe

verzekeringsfraude met retouren neemt toe

Verzekeringsfraude met geretourneerde producten groeit, schrijft het Verbond van Verzekeraars op zijn website. Nederlanders kopen graag en veel online en dat is tijdens de coronacrisis alleen maar meer geworden. Nu blijkt dat ook kwaadwillenden meer en meer gebruik maken van het online winkelen en dan met name van het retourneren van de producten.

Het Verbond komt met dit bericht naar aanleiding van een post op LinkedIn van Erwin Godding, onderzoeker bij DEKRA, een organisatie onder andere gespecialiseerd in schade-expertise. Godding schreef zijn post nadat uit onderzoek van RTL-Z bleek dat Nederland koploper retouren is. Daarbij wordt kleding het vaakst teruggestuurd, gevolgd door elektronica.

Geretourneerde producten claimen
Godding ziet dat de retouren steeds vaker een rol spelen bij verzekeringsclaims. De verzekerde doet aangifte van diefstal en claimt de teruggestuurde goederen bij de verzekering. Het ‘slachtoffer’ kan de aangifte, de originele factuur en zelfs een bankafschrift van de betaling van het product laten zien. Zo is het heel lastig te ontdekken dat het in feite om fraude gaat, aangezien de zogenaamd gestolen goederen al terug zijn bij de verkoper en de koper het geld terug heeft ontvangen.

In een gesprek met het Verbond noemt Godding een voorbeeld van een verzekerde die in het buitenland zou zijn beroofd van zijn rugzak met daarin allerlei dure spullen. Hij deed aangifte en claimde onder andere zijn MacBook, telefoon en dure camera bij zijn reisverzekering. Hij overlegde keurig de originele facturen en bankafschriften. “De betreffende schadebehandelaar vertrouwde het niet en liet het ons verder onderzoeken. Al snel bleek dat de man de hele claim in scène had gezet. De als gestolen opgegeven spullen waren weliswaar aangeschaft, maar kort daarna weer retour gestuurd. Dat laatste was hij even vergeten te melden”, aldus Godding.

Goed opletten noodzakelijk
Doordat facturen en betalingen echt lijken, is het herkennen van dit type fraude heel lastig. Godding roept schade-experts dan ook op om alert te blijven: “Luister goed naar het verhaal en kijk secuur naar de stukken die zijn aangeleverd. Dit soort claims hebben steeds vaker betrekking op vrij dure en populaire apparatuur, die ook nog eens kort geleden is aangeschaft.”

Bron: Verbond van Verzekeraars

GEEN REACTIES