Revival voor ING als hypotheekbank

Ernstige werkachterstand bij ING

Nog maar twee jaar geleden verkeerde ING Bank in een diep dal op de hypotheekmarkt. Gisteren werd de bank uitgeroepen tot beste geldverstrekker van 2018.

Het betreft een prijs die is ingesteld door softwarebedrijf De Nationale Hypotheekbond en geeft de mening weer van 300 intermediairs. Dat juist intermediairs nu ING Bank aanwijzen als beste geldverstrekker is een draai van 180 graden vergeleken met 2016. Toen verliep de samenwerking tussen ING en de hypotheekadviseurs behoorlijk stroef. Mede daardoor daalde het marktaandeel van ING en nam ook de omvang van de Nederlandse hypotheekportefeuille van ING kwartaal op kwartaal af.

Op het jaarlijkse hypotheekevent in 2017 voor tussenpersonen blikte Hidde Coebergh, directeur Zakelijk Advies en Wonen bij ING, terug op dat jaar en welke maatregelen de bank nam: ‘Er zijn qua productaanbod keuzes gemaakt voor verruimingen van de leencapaciteit, voor de looptijd en voor mogelijkheden voor senioren. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in onze processen zodat we snellere dienstverlening kunnen leveren.’ In het onderzoek van de Hypotheekbond komt naar voren dat ING het nu op deze punten beter doet: ‘ING scoorde vooral goed op het aanvraag- en acceptatieproces, innovatie in producten, dienstverlening en op duidelijkheid in communicatie.’

In cijfers uitgedrukt kwam dit vooral in 2018 naar voren. Als enige van de vier grootbanken wist ING het marktaandeel te vergroten bij de nieuwe hypotheekproductie. Daarnaast laat de omvang van de hypotheekportefeuille weer een voorzichtige groei zien.

Een kleine relativering tot slot. Bij de Adfiz Prestatie Awards won ING vorige week geen prijs bij het onderdeel ‘Particulier Hypotheken’ en was de bank ook niet genomineerd. Rabo-dochter Obvion behaalde zowel bij de Hypotheekbond als bij Adfiz de tweede plaats.