Ab Flipse: ‘Schikking is meesterzet van A.S.R. geweest’

Ab Flipse: ‘Schikking is meesterzet van A.S.R. geweest’
© Pixabay

Een paar uur na het verzenden van het persbericht over de schikking tussen verzekeraar A.S.R. en de claimorganisaties kregen de laatsten een telefoontje van Nationale-Nederlanden. “Na jaren van radiostilte willen zij nu ook op korte termijn met de claimclubs in gesprek”, zegt Ab Flipse, voorzitter van vereniging Woekerpolis.nl.

Na decennia van knokken en procederen begint de woekerpolisaffaire dan toch goed af te lopen voor de gedupeerden. Althans voor degenen die zich hebben aangemeld bij een van de claimorganisaties. “Het vonnis van 26 september is een keerpunt geweest”, aldus Flipse. “Het Gerechtshof heeft toen, na advies van de Hoge Raad, in het voordeel van de gedupeerden beslist.”

Investeerdersdag

“Toen hebben ze bij A.S.R. kennelijk hun knopen geteld en ons benaderd. Het bedrijf had een compleet team klaar staan voor het overleg, de top hield zijn agenda vrij. Ze zijn heel open en transparant geweest, zodat we al na een week of vijf een akkoord hadden.”

Flipse begrijpt die voortvarendheid wel. “Op 30 november had A.S.R. zijn investeerdersdag. Hoe mooi is het dan als je kunt vertellen dat je een schikking hebt getroffen en dat het woekerpolisdossier gesloten wordt? De beurskoers van A.S.R. schoot omhoog. Dit is een meesterzet geweest.”

A.S.R. en Aegon: 2,2 miljoen woekerpolissen

A.S.R. en Aegon samen hebben in totaal 2,2 miljoen woekerpolissen verkocht aan zo’n 1,4 miljoen klanten. Van deze groep hebben 90.000 mensen zich bij een claimorganisatie aangemeld. Voor hen stelt A.S.R. nu 250 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast is er nog eens 50 miljoen euro vrijgemaakt voor de schrijnende gevallen die zich niet hebben aangemeld bij een claimclub.

Mocht het tot een schikking komen met Nationale-Nederlanden, dan zal het eindbedrag naar alle waarschijnlijkheid hoger liggen dan voor A.S.R., verwacht Flipse. “Nationale-Nederlanden heeft minder woekerpolissen verkocht, zo’n 1 miljoen, maar wel duurdere. Veel polissen waren gekoppeld aan hypotheken en pensioenen.”

Aegon/A.S.R. hebben tot nu toe meeste gecompenseerd

Daarnaast heeft Nationale-Nederlanden tot dusverre minder gecompenseerd dan A.S.R. “Verzekeraars hebben in 2011 al ruim 3 miljard euro compensatie betaald aan klanten. Sinds de besprekingen met A.S.R. weet ik dat zij, samen met Aegon, van dat bedrag 2 miljard op zich hebben genomen. Het laatste miljard kwam dus van onder andere Nationale-Nederlanden, Achmea en Reaal, terwijl deze verzekeraars gezamenlijk méér woekerpolissen hebben verkocht: zo’n 3,5 miljoen.”

‘Tijd werkt nu in ons voordeel’

De besprekingen met Nationale-Nederlanden zijn nog in een verkennende fase. “We zijn nu in overleg met wie, waar en hoe we de gesprekken gaan voeren. Maar ik krijg de indruk dat ze haast hebben. De tijd werkt nu in ons voordeel. Het aantal aanmeldingen bij de claimclubs blijft oplopen. Als het zo doorgaat, is de schade straks niet meer op te brengen. Zó urgent is het dossier nu geworden.”

NN: ‘Te vroeg om op zaken vooruit te lopen’

Een woordvoerder van Nationale-Nederlanden meldt dat de verzekeraar de schikking tussen A.S.R. en de claimorganisaties ziet als een positieve ontwikkeling. “Wij zijn in een open dialoog en hebben altijd open gestaan voor een oplossing voor onze polishouders.” De verzekeraar wil nog niets kwijt over de eigen besprekingen met de claimorganisaties: “Het is nog te vroeg om daarop vooruit te lopen.”

GEEN REACTIES