BERICHTEN UIT ILLUSTER ALTEA : MAAK KENNIS MET DE GALERA

In de rubriek “Spotlight” behandelen wij heikele onderwerpen, die wel veel aandacht verdienen, maar die onder de oppervlakte blijven vanwege hun complexiteit.
In de rubriek “Spotlight” behandelen wij heikele onderwerpen, die wel veel aandacht verdienen, maar die onder de oppervlakte blijven vanwege hun complexiteit.

Findinet is een nieuwsdienst die zich richt op de financiële wereld.
Met contacten in de wereld van radio en televisie.

Gepensioneerd en dan rentenieren in Spanje.

Wie wil dat nu niet?

Maar er zit een gitzwarte rand aan het kopen van een huis als je in Altea neerstrijkt.

In een 9-tal publicaties nemen wij u mee aan de hand van een brief die wij ontvingen van één van de inwoners van de buurtschap La Galera de Las Palmeras (onderdeel van het welbekende Altea Hills).

Maar eerst laten wij u kennis maken met de Galera de Las Palmeras.

PROJECTONTWIKKELAAR CORTES
In de jaren 70 ( 1960-1970) kocht projectontwikkelaar Cortes : de heuvels van de BERNIA en deze werden verdeeld in bouwpercelen van 850 m2 tot 2000 m2.
Een andere projectontwikkelaar ontwikkelde op de Bernia de bekende wijk Altea Hills.

“De heuvels van het bergmassief BERNIA te Altea”

In de Galera de Las Palmeras is ruimte voor minstens 750 bouwpercelen. Tijdens de ontwikkeling van deze wijk, zijn meerdere wegen aangelegd, zodat de bouwpercelen bereikbaar werden.

Bouwkavels
Speculanten en particulieren konden bij de firma Cortes percelen kopen om daarop een woning te bouwen.
Er was nauwelijks of geen sprake van
– bouwvoorschriften en
– controle daarop door de Gemeente Altea.
– een adequaat vergunningenstelsel
– een planmatige aanpak m.b.t. de aanleg van wegen

WEGEN NET
Wegen werden in opdracht van Cortes aangelegd, zodat de bouwpercelen bereikt konden worden door potentiële kopers.
Het waren wegen zonder bestrating of asfalt.

Waren de percelen uitverkocht, dan werden in opdracht van Cortes bossen gekapt, nieuwe paden aangelegd teneinde delen van de heuvels ontsluiten.

Waar men niet verder kon, ontstond een doodlopende weg.
Zoals u kunt ontdekken als u met de auto de Galera eens zou verkennen:

Ingang van de Galera de Las Palmeras:
Vervolgens tonen wij u thans op volgorde van de hoogte van de locatie:
het eindpunt van de meeste wegen / paden.

Voor het geval er brand is ontstaan, was er een 2e route die naar Altea La Vella
gaat. Maar iemand heeft rond 2006 midden op de weg een huis gebouwd.

Dat huis is nog steeds niet afgebouwd en wie naar Altea La Vella moet vluchten, mag van de eigenaar door de tuin rijden:
Datum bouwvergunning is niet bekend.
Vluchtroute voor inwoners van de Galera in geval van een ramp.

Niet echt een wijk die bezocht wordt door wandelaars!
Voor de meeste wandelaars te stijl voor een wandeling.
* Alle wegen lopen dood en eindigen diep in het dal of hoog op de berg.
* Er zijn geen bezienswaardigheden.
* De infrastructuur is niet afgerond.
* Her en der zijn bouwmaterialen achtergelaten of gestort.
* De bossen staan er troosteloos bij
* Brandgangen ontbreken, zodat een bosbrand onstuitbaar kan voortrazen

Zoals u ziet, heeft Projectontwikkelaar Cortes indertijd geen rekening gehouden met
wegen
– die 6 meter breed zijn;
– zijn voorzien van een riolering;
– zijn voorzien van een stoep.

Lees het hele verhaal verder in : EPISODE 1

GEEN REACTIES