‘Veertigurige werkweek is achterhaald’

Veertigurige werkweek
© Achmea

Ruim zes op de tien werkende Nederlanders vinden veertig uur werken per week te veel. Dit geldt voor maar liefst 80 procent van de vrouwelijke werknemers en bijna 50 procent van hun mannelijke collega’s. Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar Achmea waarin zij de behoeften en motieven van ruim duizend werkende Nederlanders (18 tot 67 jaar) op de arbeidsmarkt in kaart heeft gebracht.

Goede balans werk en privé

Het verminderde enthousiasme voor een veertigurige werkweek zou volgens de onderzoekers vooral zijn ingegeven doordat werknemers een goede balans tussen werk en privé steeds belangrijker vinden. Zo zouden maar liefst negen op de tien werknemers hebben benadrukt dat zij dit belangrijker vinden dan een veelbelovende carrière. Ook zou ruim 44 procent niet bereid zijn overuren te maken.

Bang voor burn-out

Het onderzoek laat tevens zien dat ruim een derde van de respondenten heeft aangegeven bang te zijn een burn-out te krijgen bij hun huidige werkgever. Dit zou een angst zijn die vooral jongeren (40 procent) bezighoudt. In deze leeftijdsgroep (18 tot 35 jaar) is dan ook sprake van een grote behoefte aan hulp van de werkgever om hun mentale en fysieke welzijn te vergroten en te zorgen voor een gezonde balans tussen werk en privé.

Motieven en behoeften werknemers veranderen

De onderzoekers wijzen erop dat deze ontwikkelingen een gevolg zijn van veranderende motieven en behoeften van werknemers. Een overgrote meerderheid van de werknemers zegt tijdens het onderzoek namelijk te werken om te leven en niet andersom. Hoewel salaris nog altijd het belangrijkste wordt gevonden door werknemers, staan ook de werk-privébalans, werkcultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en zingeving – en dan vooral bij jongeren – hoog op het prioriteitenlijstje bij het kiezen van een nieuwe werkgever, aldus de onderzoekers.

Impact voor een betere wereld

De onderzoekers vervolgen dat dit werkgevers zou moeten aanzetten anders te kijken naar de arbeidsmarkt voor het aantrekken van jong talent en beter te luisteren naar de behoeften van werknemers. De nieuwe generatie werknemers zou namelijk impact willen maken; niet alleen in hun eigen leven, maar ook voor een betere wereld.

Bron: Achmea

GEEN REACTIES