Zilveren Kruis duikt bij basiszorg flink in het rood door Covid-19

Sociale media verdubbelen gevolgen reputatieschade voor aandeelhouderswaarde
© Pixabay

Het resultaat op de basisverzekering van zorgverzekeraar Zilveren Kruis is in het eerste halfjaar met 82 mln gedaald naar 55 mln euro negatief.

Dat blijkt uit de halfjaarresultaten van Achmea. Oorzaken voor het verlies zijn de extra medische kosten vanwege de Covid-19 gerelateerde zorg en de verstrekte continuïteitsbijdragen aan zorginstellingen. Bij de aanvullende verzekeringen had de corona-uitbraak juist een tegenovergesteld effect. Omdat de planbare zorg voor en groot deel wegviel, was de schadelast veel lager en verdubbelde het resultaat voor deze verzekeringen naar 65 mln euro.

Achmea geeft in het enorme pakket aan cijfermateriaal niet aan wat de solvabiliteit is van de zorgtak. Eerder deze week berichtte Findinet dat de gemiddelde solvabiliteit van de Nederlandse zorgverzekeraars in het eerste kwartaal was gezakt naar een zeer matige 140% (dus nog zonder de Covid-effecten). Ook geeft de verzekeraar geen indicaties over de mogelijke gevolgen voor de zorgpremie van volgend jaar. Wel zou uit het strategische motto ‘De kracht van samen’ en van het inhouden van de dividenduitkeringen door Achmea, kunnen worden afgeleid dat de zorgdivisie vanuit de holding extra kapitaal toegeschoven krijgt om een eventuele premiestijging te dempen.

Het resultaat op schade verbeterde per saldo door de corona-uitbraak met 10 mln naar 90 mln euro. Meer schade voor annulerings- en evenementenverzekeringen werden meer dan gecompenseerd door minder schade bij motorrijtuigen- en inbraakverzekeringen. Verder steeg vooral bij ‘property’ de premie fors, onder meer door premiestijgingen in de zakelijke markt. Bij inkomensverzekeringen resulteerde een miniem plusje door hogere verzuimkosten (overigens deels door onterechte claims). Bij de verzuimportefeuilles zijn eveneens forse premie-aanpassingen geweest.

Het resultaat van het levenbedrijf duikelde met twee derde naar 71 mln euro, vooral door lagere beleggingsresultaten. Het onderdeel ‘oudedagsvoorziening’, dat zich vooral richt op vermogensbeheer zag juist een forse toename van de winst naar 20 mln euro. Onder meer de bank (waarmee Achmea in hypotheken belegt) presteerde goed. De rente-inkomsten namen toe door de overname van de ASR-portefeuille en meer boeterente.