NRVT past regels hybride taxaties aan na aanwijzing ACM

© Alexander Lesnitsky, Pixabay

Het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT) heeft op aanwijzing van de Autoriteit Consument en Markt zijn regels aangepast voor hybride taxaties. Zo kunnen ook appartementen nu op deze manier worden getaxeerd.

Hybride taxaties zijn waardebepalingen van woningen met behulp van een computermodel, die daarna gecontroleerd worden door een taxateur. Het computermodel brengt kengetallen van de woning in kaart zoals locatie, bouwjaar, perceel- en woonoppervlakte, het type woning en de prijzen van minimaal 30 vergelijkbare woningen in de buurt. De taxateur checkt vervolgens of het model dat de computer gebruikt de juiste waarde oplevert.

Tussenvorm

Naast de reguliere waardebepaling door een taxateur kwam de afgelopen jaren de modelmatige taxatie in zwang, het genoemde computermodel, zonder enige tussenkomst van een taxateur. Deze vorm is echter sinds 1 juni 2021 door Europese regelgeving verboden. De hybride taxatie is een tussenvorm die wel is toegestaan volgens de Europese richtlijn, omdat de taxateur hier de eindcontrole verricht.

Technologiebedrijf Calcasa, ING en taxatiebureau de Taxatheek lanceerden vorig jaar hun versie van de hybride taxatie: de Desktop-taxatie. De NRVT, de toezichthouder op de taxatiebranche, introduceerde daarop samen met makelaarsorganisaties NVM, VBO en VastgoedPro de Bureauwaardering.

Verschil tussen de twee vormen was o.a. dat de Bureauwaardering een aantal beperkende regels kende: fysieke taxatie bleef de norm en een aantal woningtypen waaronder appartementen werd uitgesloten, terwijl die met kengetallen juist onderling goed vergelijkbaar zijn.

Wrijving

Het bestaan van beide hybride taxatievormen naast elkaar veroorzaakte wrijving op de markt. Het leidde tussen een kort geding tussen Calcasa en VBO, en een brandbrief van Vereniging Eigen Huis aan toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Ollongren, waarin stond dat taxateurs actief zouden worden ontmoedigd om deel te nemen aan de desktoptaxatie.

Risico’s voor de concurrentie

De ACM heeft nu “na signalen vanuit de markt” de NRVT gewezen op risico’s voor de concurrentie die voortkwamen uit de beperkende regels van NRVT. Daarop heeft NRVT de regels op een aantal punten aangepast.

Er zijn drie wijzigingen:
• Ook appartementen kunnen hybride getaxeerd worden als er voldoende actuele informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld van de VvE.
• Leveranciers van computermodellen kunnen onder andere met een accountantsverklaring aantonen dat hun model robuust is. De taxateur kan dan vertrouwen op de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van het rekenmodel.
• Taxateurs moeten op grond van de Europese regels aantonen dat ze voldoende kennis en ervaring hebben met de locatie. Dit kan doordat ze in de regio wonen, maar straks ook als ze op een andere manier ervaring met het gebied hebben opgedaan.

De aanpassing in de NRVT-regels moet ervoor zorgen dat taxateurs meer keuze hebben uit aanbieders van een computermodel en dat consumenten meer keuze hebben uit betaalbare en kwalitatief goede taxaties, aldus de ACM. De toezichthouder gaat ervan uit dat de NRVT toeziet op de uitwerking van de aangepaste regels in de bestaande praktijk en blijft de uitvoering van de regels volgen.

Bron: ACM