Voorzieningenrechter stelt ontwikkelaars desktoptaxatie in het gelijk

© Pixabay

Aanvragers van een hypotheek weten nu waar ze aan toe zijn. Makelaars- en taxateursvereniging VBO moet haar “onjuiste en misleidende” mededelingen over de desktoptaxatie van technologiebedrijf Calcasa op straffe van een dwangsom rectificeren. Dat heeft de kortgedingrechter gisteren bepaald.

Eerder deze week spande Calcasa een kort geding aan tegen VBO, omdat de brancheorganisatie haar leden het gebruik van de door Calcasa ontwikkelde desktoptaxatie nadrukkelijk had afgeraden. De desktoptaxatie zou zich nog in een testfase bevinden en niet voldoen aan de eisen van de NRVT (de toezichthouder op de taxatiebranche) die met ingang van 30 juni van kracht zijn. Leden die de desktoptaxatie toch zouden gebruiken liepen risico op “enorme schade”. De voorzieningenrechter is het eens met Calcasa en heeft VBO nu bevolen om een rectificatietekst op haar website te plaatsen en aan haar leden te communiceren.

Al maanden bakkeleien banken, databedrijven en de brancheverenigingen voor taxateurs over de gevolgen van de nieuwe EU-richtlijn inzake taxaties. Volgens deze richtlijn mag de in zwang gekomen digitale taxatie ofwel modelmatige taxatie vanaf 1 juli niet meer; bij de waardebepaling van een woning moet een fysieke taxateur betrokken zijn.

Daarom introduceerden Calcasa, ING en de Taxatheek eerder dit jaar de desktoptaxatie, een tussenvorm. Deze combineert de modeltaxatie met de kennis van een taxateur, zonder dat die de woning bezoekt. De desktoptaxatie kan worden ingezet bij hypotheekaanvragen waarbij de loan-to-value maximaal 90 procent bedraagt. De desktoptaxatie kost een paar tientjes meer dan de modeltaxatie. In mei introduceerden op hun beurt brancheorganisaties NVM, Vastgoedpro en VBO een soortgelijk product: de Bureauwaardering. De bureauwaardering is echter fors duurder en kent meer beperkingen, zo mogen appartementen niet via een bureauwaardering getaxeerd worden.

Oneigenlijk marktgedrag
De Nederlandse Vereniging van Banken kon zich niet vinden in de bureauwaardering; de ontwikkelaars van de bureauwaardering wezen de desktoptaxatie af. Met de deadline in zicht ontstond er verwarring, ook voor de consument. Vereniging Eigen Huis sprak van oneigenlijk marktgedrag van de taxatiebranche en vroeg minister Ollongren van Binnenlandse Zaken om in te grijpen.

Voor nu heeft de voorzieningenrechter dat gedaan. Calcasa-directeur Tijs Pellemans is uiteraard tevreden met het vonnis: “Wij hebben met diverse partijen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een betrouwbare en veilige hybride taxatievorm. Dat zowel NHG als diverse hypotheekverstrekkers de desktoptaxatie accepteren, geeft wel aan dat er veel behoefte is aan ons product en dat wij zijn geslaagd in onze opzet. Het is goed dat de onjuiste beeldvorming vanuit VBO door deze uitspraak van de voorzieningenrechter wordt gecorrigeerd en dat eventuele onduidelijkheden over de veiligheid en betrouwbaarheid van de desktoptaxatie worden tegengegaan.”